- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 13, årgång 1874 /
69

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ett jagtäfventyr i Nya Granada - Ett fosterländskt Bildergalleri. XXXVIII. Erik Gustaf Geijer. Rudolf Hjärne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hufvudet, kan det icke röra sig längre än tre eller
fyra minuter; dess lemmar styfna, det stannar,
darrar och faller; de frivilliga rörelserna upphöra
fullkomligt, andedrägten afstannar, lungorna beröfvas
luft och hjertat upphör att slå.

På återvägen befunno vi oss nära en öppning i skogen,
då vi ur det höga gräset och vassen fingo höra ett
häftigt buller, beledsagadt af hesa flämtningar och
knakande ljud. Indianen blottade tyst sin långa
machete; jag fattade min knif, utan att veta
hvarför, och vi närmade oss. Ett fruktansvärdt
skådespel framställde sig nu för våra ögon. Den som
vi förgäfves hade väntat, jaguaren, var här, men
han var icke ensam. På sin väg hade han mött en orm,
en jättestor boa. Båda hade utan tvifvel plågats af
hunger; i stället för att fly, hade de
anfallit hvarandra, och vi kommo midt under den
häftigaste striden. Jaguarens klor hade tillfogat
ormen talrika sår, hvarifrån man såg köttet hänga i
trasor. Men vidundret hade lyckats kasta sig omkring
sin motståndare, som krökte sig under omfamningen
och under sina fåfänga försök att komma lös uppgaf
ett rytande af vrede. Boan, som följde alla jaguarens
rörelser, öppnade i jemnhöjd med offrets hufvud ett
ofantligt gap, beväpnadt med krökta tänder och lät
höra en hemsk hvissling. Benen knakade i jaguarens
kropp, hans bröst klämdes tillsammans. Ormen
mångdubblade sina ringar kring den döda kroppen,
ältade honom och sträckte slutligen ut sig för att
börja sin måltid. Utan synnerlig djerfhet skulle
vi kunnat oroa, måhända straffa segraren, men jag
tillstår, att jag icke hade mod dertill.»



Ett fosterländtekt Bildgalleri.

XXXVIII.

Erik Gustaf Geijer.

Den i vårt land vidt utgrenade
och talrika Geijerska slägten leder sitt ursprung
från Tyskland, der den har riksfriherrliga och
riksgrefliga anor. Den kan spåras till och med
1200-talet. I vapnet förde den en gam, hvaraf
namnet. Till Sverige inkallades från Österrike
1620 tvenne bröder Geijer af Gustaf II Adolf, till
bergsbrukets upphjelpande. Den enes sonson, Bengt
Gustaf (d. 1746), stiftade det stora Uddeholmsbolaget i
Vermland. Från honom, hvars son Johan Gustaf (d. 1790)
var stamfar för Ransätersgrenen, härstammar i tredje
led Erik Gustaf, slägtens ryktbaraste man i vårt
land. [1]

Sverige har måhända icke egt en till hela sin natur
mera nordisk och fosterländsk man än Geijer, ingen,
som varit begåfvad med mera mångsidiga anlag. Hans
snille var lika rikt som hans hufvud var djuptänkt
och hans hjerta ädelt. Genom hans lif går en inre
utvecklingstråd, som man kan följa från dess början
till dess slut. Han var en stor, helstöpt personlighet
af ädlaste slag.

Geijer föddes på Ramsäters bruk i Vermland den 12
Januari 1783. Sin barndoms och sin första ungdoms
dagar tillbragte han under lyckliga omständigheter,
i en naturomgifning med rent nordiska drag och i
ett hem, der gudsfruktan, idoghet, allvar, bildning,
men ock en frisk lefnadsglädje voro husgudar. Hans
framstående anlag visade sig tidigt. Vid sex års
ålder började han undervisas i musik och hade redan
som yngling en ovanlig musikalisk bildning; försökte
sig derunder äfven i komposition. Senare
blef han ock en af vårt lands mest omtyckta
tonsättare. Huru allmänt menskligt musikens språk än
är, yppar sig dock deri ett egendomligt nationelt
grundlynne. Geijers är svenskt, vi känna der
igen vår egen känslostämning. Derföre anslå hans
toner företrädesvis oss. Musiken blef äfven en af
hufvudkällorna till hans lefnads lycka. Hans melodier,
hvartill han merendels sjelf diktade ord, mottogos med
tjusning och skola länge öfverlefva honom. I synnerhet
torde detta gälla melodierna till »Vikingen»,
»Kolargossen», marscherna vid upplifvandet af Carl
XII:s minne den 30 Nov. 1818 och Gustaf II Adolfs den
6 Nov. 1832, »Aftonbetraktelse» (»Stilla skuggor»),
»Nyårsdagen» (1838) m. fl.

I bokliga studier förrådde han drag af snille redan
i Carlstads skola, der han intogs 1795. Student i
Upsala 1799,
tilldrog han sig 1803, alltså vid tjugu års ålder,
första gången offentlig uppmärksamhet, då han
för »Äreminne öfver Sten Sture den äldre» vann
Svenska Akademiens stora pris. Till förebild hade
han tagit gustavianska tidehvarfvets mest beundrade
vältalare, Magn. Lehnberg (d. 1808), ehuru en tidig
reflexionsmognad, sjelfständig uppfattning och en
ädlare smak antydde den gryende kraften i ett snille,
som skulle bryta sig sin egen väg. I detta äreminne
spårar man de första försöken af den blifvande
häfdatecknaren. Dennes kall, hvars uppfyllelse blef
Geijers egentliga lefnadsbestämmelse, synes från
denna tid allt mer hägra för hans blick. Det blef
ett allt starkare


[1] Den erfarenhet författaren under fleråriga resor
inom landet gjort, att Geijer i allmänhet är mera
ett stort namn, än egentligen känd, har föranledt
denna kortfattade teckning, som må, allt hvad den
kan, verka för den nu pågående insamlingen af medel
för uppresandet af Geijers minnesstod i Upsala,
brännpunkten för hans verksamhet. Ej blott summan
af bidragen, utan äfven antalet af bidragande skola
bevisa, huru vidsträckt och högt nationen förstår
att värdera minnet af sina störste och ädlaste män.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:37:41 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1874/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free