- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 13, årgång 1874 /
148

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hammers museum. II. -rn.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

färgdekorationen kommer till sin rätt. Och dock kunde de gamle
mästarne, en Orazio Fontana, en Giorgio Andreoli
och andra ej förfoga öfver en så särdeles betydande
färgskala. Men det fina sinnet för färgeffekterna,
dekorationens eleganta lämpande efter formerna
och sjelfva den mästerliga bredden och lättheten i
målningssättet gifva dessa alster ett långt högre
värde än en rikare färgprakt skulle göra. Att här
ingå i någon närmare beskrifning, medgifver icke
utrymmet. Blott så mycket må sägas, att
hufvudfärgerna i all majolika äro blått och varmgult,
att formerna ända till alstringens sista tid hålla
sig kraftiga, fria och rena, samt att denna konstarts
förfall inträffar ungefär samtidigt med måleriets,
mot slutet af 1500-talet. Den yppersta samlingen äkta
maj olika finnes i det berömda
South Kensington museet i London och har nyligen
genom en förträfflig beskrifvande katalog med
afbildningar blifvit ytterligare bekant. Det
Hammerska museet innefattar helt naturligt blott
ett ringa antal, omkring 50 stycken, men bland dem
flere af ovanligare värde, såsom en vas från Faenza
(1528), ett fat från Urbino
(1576) m. fl.

Från Italien kom fajanstillverkningen till Frankrike,
hvilket land redan förut varit skådeplatsen för
tvenne märkvärdiga företeelser i keramisk väg: det
s. k. faïence d’0iron eller faïence Henri-deux,
hvilkets mystiska uppkomst ännu ej
är tillfredsställande utredd, samt Bernard Palissy’s
arbeten. Ingendera blef dock af verklig betydelse för
keramikens vidare utveckling, hvarför de här kunna
förbigås, i det vi blott minnas att dessa alster
betinga högre pris i konstmarknaden än några andra
keramiska. Den första fabriken af större betydenhet
blef Nevers, anlagd mot slutet af 1500-talet af
en hertig af Gonzaga. Dennas bästa alster räknas
tillhöra förra
hälften af det följande århundradet; och just från
sagda tid anses den ovanligt stora fontän vara,
som afbildningen framställer. Tillsammans med två
stora blomstervaser af lika dekoration, i gult och
blått, med målade scener och modellerade figurer,
utgör hon ett praktstycke af första rangen genom
sin sällsynthet och storlek. Dessa s. k. fontäner
voro vattenbehållare, afsedda för servering vid
bordet. Måhända inneslöto de stundom äfven ädlare
vätskor. Hammers museum innehåller för öfrigt närmare
50 nummer äldre fransk fajans, från Rouen, den
yppersta fabriken, från Strassburg, hvars tillverkning
blef mönstret för vår egen gamla fajans, med flere
ställen. Samtliga dessa tillverkningar värderas högt
i sitt hemland; deras inflytande sträckte sig dock
föga utom dettas gränser. Af större vigt blef den
holländska fajansen, hvars utbredning en tid tog
större fart än måhända någon föregående. Vi skola
härnäst se huru dermed förhöll sig.

-rn.

illustration placeholder

Fransk porslinspjes (»fontän») från Hammers museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:37:41 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1874/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free