- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 13, årgång 1874 /
240

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hammers museum. III. -rn.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Jag nämde de sydtyska fabrikerna och bör då
ej glömma att omtala, det dessas alster mången
gång äro ganska behagliga, äfven när det gäller
hushållsporslin. De erhöllo alla hemligheten af sin
tillverkning från Meissen, och likaså mestadels
sina mönster. Sjelfständig betydelse erhöll
egentligen blott Wien, der man, särdeles kring
början af detta århundrade, förträffligt arbetade
»paradkoppar», figurer och annat lyxporslin. De
upphöjda förgyllningarna å Wien-porslinet anses
ypperst i sitt slag. Statsfabriken der nedlades
i början af 1860-talet. Deremot fortlefver den i
Berlin, som nu i öfver hundra år varit offentlig
inrättning. Rätt vackra serviser och figurer samt
prydnadsvaser tillverkades äfven här under förra
århundradet. Om alla dessa många fabriker får man
ett särdeles rikt begrepp af museet, som innefattar
öfver 200 nummer af Berlin- och sydtyskt porslin,
af det förra slaget flere verkliga praktpjeser,
af det senare, bland mycket
annat, en liten förtjusande frukostservis
(tête-à-tête) från Wien, i djupblått med upphöjdt
guld, mästerligt utförd.

Men innan vi gå längre i skildringen af porslinets
historia, låtom oss kasta en blick på fajansens och
den finare lervarans. Dessa få nu först betydelse för
norden, och särskildt framträdde Sverige under loppet
af 1700-talet i de fajanstillverkande ländernas
led. Det var 1726 som ett bolag bildades för att
vid Rörstrand tillverka »delftporslin»; och efter
många försök lyckades man mot slutet af 1730-talet
föra fajans i handeln till någon mer betydande
mängd. Den framgång fabriken vann framkallade snart
konkurrens. Marieberg anlades 1758 och fortfor,
under vexlande öden, att tillverka fajans, och senare
äfven porslin, under trettio år; mot slutet innehades
fabriken af egaren till Rörstrand och nedlades af
honom 1789. Tillverkningarna från Rörstrand och
Marieberg
äro för Sverige dyrbara minnen af en ganska högt
drifven industri; och särdeles de senare utgöra,
genom sina behagliga former, sin smakfulla dekoration,
sin mjuka hvithet och den präktiga färgutstyrseln,
prydnader i hvilken samling som helst. Det är också
derför, som illustrationen framställer några prof af
dessa fabrikationer, hemtade ur museet, hvilket är
den på olika föremål af alla slag rikaste samling, som
finnes. Det räknar nemligen öfver 500 nummer af gammal
svensk fajans och porslin, utom alla dupletter. Der
finnas granna vaser af flere former, krukor med
fåglar på locket och omslingrade af rankor, bålar
i form af laggkärl, krönta af citroner och omgifna
af vinrankor, soppskålar af en mängd slag, de flesta
rikt dekorerade, te- och kaffekannor, tebordsbrickor,
fat och tallrikar i oändlighet; och framförallt
träffar man der prof af de rara porslinspjeserna
från Marieberg, kremkoppar och bricka med målning,
tedosor, ljusstakar samt mindre grupper
och figurer af många slag, flere mycket vackra,
ehuru alltid i liten skala. Våra läsare torde sjelfva
afgöra, om ej de former, vår teckning framställer,
förtjena allt erkännande; hvad jag vet är, att de
svenska nya efterbildningarna af gamla fajanser från
Marieberg och Rörstrand väckt uppmärksamhet på alla
större utställningar och ansetts innebära uppslaget
till en sjelfständig svensk specialitet i fajansväg.

illustration placeholder

Grupp af svensk fajans från Hammers museum.

Vår utflygt för oss nu till England, ett land, som
egentligen först under förra århundradet intog en mer
bemärkt plats på industriens område. Den engelska
fajansen och lervaran har en mycket vidlyftig och
omsorgsfullt undersökt historia, på hvilken jag här
ej kan inlåta mig; nog af, vi fästa i minnet blott
ett namn, men också ett af keramikens största: det är
Josiah Wedgwood, uppfinnaren af »drottningens porslin»
(queen’s ware) och af det ännu berömdare »jasper

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:37:41 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1874/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free