- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 14, årgång 1875 /
261

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ett fosterländskt Bildergalleri. XLVII. Bengt Erland Fogelberg. Axel Krook

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

261

krigsguden Mars och den profetiske folkdanaren Moses
på berget Nebo, således de stora hufvudegenskaper
af styresman, segrare och lagstiftare, som utmärka
den främste asaguden. För Thor har konstnären valt,
icke striden med Midgårdsormen, utan det ögonblick
då han, full af segerkänsla, återvänder från kampen,
liksom den grekiske skalden framställer Apollon efter
fulländad strid med Python. Man ser af den hand,
som fört thorshammaren, att jorden darrar under
dess slag, såsom det heter i Thryms qväde. Det är
styrkans sinnebild, utan att vara Herkules. Balder
deremot uppenbaras i det Ögonblick, då han i
gudaförsamlingen af-höljer sig och låter gudarna
pröfva, huruvida naturtingen hålla sin gifna ed att
ej skada honom. Skaldens ord:

"Hufvudet lutande, Blyg och nästan jungfrulig, Väntar
han leken, som djerft skall Blott hans välde befästa",

återlefva i honom. Oaktadt bildens lugn, ligger
dock liksom en aning öfver den bleka pannan, att
den älskligaste af åsarna är redan af nornorna
dödstecknad.

II Adolf och af konung Oscar I en ryttarstod af
hans fader Carl Johan. Äfven här löste konstnären
på det lyckligaste sin uppgift. Han gick som
sig höfves upp i denna, för hvarje särskild gång
djupt inträngande i den tids karakter, »heroen»
tillhörde. Med Birger Jarl är han bister och tung;
med Gustaf Adolf vördnadsbjudande, öppen och höfvisk;
med Carl Johan inbunden och beslutsam, såsom en råd-
och fältslagens ledare i vår tid höfves. Konstnärens
ande har synbarligen lefvat i samma tidehvarf med
dem, hvilkas bilder han framställer. I denna art
af skapelseförmåga är Fogelberg af ingen nyare
öfverträffad.

Statyn af Gustaf II Adolf hade egendomliga öden. Den
skulle gjutas af gjuteriegaren Gonon i Rom; men
franska revolutionen 1848 hade till följd, att de åt
Gonon utlofvade penningarna ifrån Frankrike uteblefvo,
och krigsrörelserna i Italien förhindrade modellens
sändning till Tyskland. Fogelberg försköt då sjelf
åt Gonon penningar, hvarmed vaxmodellen retoucherades
och lerformen blef bränd, samt anskaffade koppar från
Livorno; men ugnen var ej

Fågelsamhälleii i Afrika.

(Tillhör artikeln "Bepufolikanfågeln". Se sid. 262.)

Sådan är grundtanken af Fogelbergs asagudar. Man
ser att deras hem icke är en arkadisk himmel, utan
nordens stjernströdda fäste.

Dessa fornnordiska gudar väckte i Rom ett omätligt
uppseende, och flere italienska skalder strängade
till deras lof sina lyror. Så sjöng den berömde
improvisatorn Giu-stiniani bland annat:

Italien slockna sett Canovas stjerna.

Då stiger upp, vid polens himmel, klar,

En yngre konstens dotter, Minnets tärna,

Med Nordens glömda gudar i förvar.

På fjällens topp en ny Perikles tager

I fridlyst hägn de sköna konsters arf,

Och Ossians harpa klingar, Hellas’ lager

I Skandien pryder Oskars tidehvarf.

Snart togs Fogelbergs snille i anspråk för andra
bilder: på gudaverlden följde heroerna. Samtidigt
beställdes af Stockholms borgerskap en bildstod af
Stockholms grundläggare Jarl, af Göteborg en öfver
deras grundläggare Gustaf

eldfast nog, och vid smältningen i tvenne omgångar,
med engelska stenkol, förlorades tid och i afbränning
2,000 rdr. Republiken utropades en dag äfven i Rom,
all metall uppköptes, ja, kyrkklockor sönderslogos för
kanongjuteriernas behof: vid gatornas barrikadering
sprängdes genom minor de närmaste byggnaderna invid
statyens gjuteri, och sjelfva metallen råkade i fara,
när, för de dåliga affärernas skull, alla metaller
måste aflemnas till republikens mynthus. Genom danska
konsuln Bravos bemedling lyckades dock Fogelberg få
behålla den metall, han redan innehade. Med yttersta
kostnad och ansträngning fullständigade han slutligen
sitt förråd och gjutningen skedde - men misslyckades,
ty en del af hufvudet, hatten och ett stort stycke
af konungens kappa saknades. Genom hastig bortresa
undandrog sig Gonon all ersättningstalan. Först
vid midsommaren 1851 försiggick ändtligen statyns
ordentliga gjutning i Mtinchen, och i medlet af
Oktober afsändes han derifrån till Hamburg, der
han inlastades på svenska skonerten »Hoppet», som
afgick från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:30:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1875/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free