- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 19, årgång 1880 /
5

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakspeare. B. F. Olsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

otänkbar, men mer eller mindre sagolik och påverkad af
slumpen, såsom i Två ungherrar från Verona, Slutet godt, allt
godt, Mycket väsen för ingenting. I den fjerde klassen rör sig
handlingen på det borgerliga samhällets grundval och bestämmes
af menniskornas planer och beräkningar, såsom
förhållandet är i Så tuktas en argligga, De muntra
fruarna i Windsor. Bland tragedierna förtjena i
främsta rummet nämnas Romeo, Hamlet, Othello, Lear,
Macbeth (till dessa räknas äfven Lika for lika,,
Cymbeline och Titus Andronicus).

I de historiska dramerna är ämnet taget dels från Englands
historia, dels från den klassiska forntiden. De engelska
historiska dramerna äro Richard II, Richard III,
Henrik IV (i två delar), Henrik V, Henrilt VI (i tre
delar, en bearbetning af äldre stycken). De romerska
dramerna äro Julius Cesar, Antonius och Cleopatra
och Coriolanus.

Till de flesta af tragedierna hemtade Shakspeare
stoffet från gamla, i synnerhet italienska
novellsamlingar; i sina engelskhistoriska dramer
följde han en gammal brittisk krönika och för de
romerska dramerna använde han en engelsk öfversättning
af Plutark.

För Shakspeare var dramat en spegel, som återgifver
menniskorna sådana de äro med deras dygder och fel,
passioner och förvillelser. Natur och sanning äro hans
ögonmärke, för dem måste alla betänkligheter vika.
Äfven då han skrider utom verklighetens råmärken
och skildrar öfvernaturliga väsenden, elfvor, andar,
hexor, uppoffrar han icke för ett ögonblick sanningen
eller konseqvensen. Yi veta, att sådana varelser icke
kunna existera; men vi känna bestämdt,
då vi skåda eller läsa de scener, i hvilka
de uppträda, att om de funnes till, skulle, de icke
kunna existera på annat sätt, än han skildrat dem. Vid
tecknandet af passionen går han till äga, som endast
de största mästare kunna. Vanligen


Vas till förhärligande af Shakspeares minne.

(Komponerad af Bercule Catenacci.)


låter en författare sina gestalter, de må vara
tragiska eller komiska, beskrifva, hvad de
känna. Det göra aldrig män och qvinnor i det verkliga
lifvet; när vi befinna oss under inflytelse af en
stark själsrörelse eller något annat mäktigt moraliskt
inflytande, antyda vi för andra hvad vi kanna,
snarare och vida kraftigare genom det vi undertrycka,
än genom det vi yttra. I det hänseendet likna
Shakspeares gestalter helt och hållet det verkliga
lifvets menniskor. Dessutom förgäter han aldrig det
mångskiftande i det menskliga skaplynnet. Om vi till
exempel betrakta Shylock, framträder hämndlystnaden
som dennes väsentligaste egenskap; men vid närmare
skärskådan visar han en mångfald af andra egenskaper,
hvilkas spel och skiftande styrka bilda den invecklade
varelse, som af Shakspeare blifvit tecknad i
den förfärlige juden. Denna underbara förmåga att
framställa allt det mångskiftande hos en karaktär
står i samband med en annan egenskap hos skalden,
nämnligen hans förmåga att undvika all slags sj
elf-reproduktion. Han är i högsta grad opersonlig i
sina dramer eller, rättare, han är alla sina personer
i tur och ordning. Shakspeare tecknar en sådan
person som Othello, men sedan han expedierat sin hjelte, ser
man aldrig mer till ett spår af honom. Han försvinner lika
absolut från scenen, som den verklige Othello skulle försvunnit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:33:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1880/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free