- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 19, årgång 1880 /
109

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En sorglig färd. Fr. Barthelson - Shakersamfundet vid New-Libanon

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

109

samhet öfver Guds godhet emot dem genom andliga sånger
och danser.

Ehuruväl denna ceremoni innebar någonting nytt
för mig, förekom hon mig ingalunda löjlig, utan jag
erfor tvärt om ett djupt intryck af den högtidlighet,
hvarmed allt försiggick. Jag erhöll tillstånd att tala
till församlingen och infann mig, efter erhållen
inbjudning, på söndagsafton hos Kyrko-familjen
samt framställde, efter bästa förmåga, en öfversigt
af de nuvarande religionsförhållandena i England,
i högkyrkan och i de afvikande församlingarna. Min
skildring af det stora verk, som åvägabragts genom
Spurgeon’s arbeten, tycktes i synnerhet lifligt
intressera mina åhörare.

Jag hade ej tillfälle att göra mig underrättad om
alla enskildheter af shakernas tro. * Jag är dock
öfvertygad, att de hysa många åsigter, på hvilka jag
ej skalle kunna ingå; men jag kände mig ej böjd för
någon diskussion härom. Jag åt-nöjde mig med att
iakttaga, hvad jag hade för ögonen, och detta var
enligt min mening tillräckligt anmärkningsvärdt, för

i hvarandras närhet, och erfor, att detta kyska
samfund lefvat ett sådant lif i hundra år, utan att
något moln fördunklat dess renhet.

OvilkOrligt utropar man: »Huru är något sådant
möjligt?» Och de elaka och lågsinnade höja sitt
gapskratt. Men sha-kerna svara blygsamt: »Icke oss,
utan Gudi vare ärona.» Verlden skrattar och säger
det, som är ondt-, men svaret blir sjelfva faktum
af det lif, som dessa menniskor öppet framlägga
inför all verlden. Än mer, jag såg ett folk, som
icke håller på enskild förmögenhet - ett samhälle,
som under den fullkomligaste endrägt och lycka är
grundadt på egendomsgemenskap. Utopias dröm är här
förverkligad. De arbeta strängt; de njuta frukterna af
sin konstflit, de lefva måttligt och enkelt. De hafva
för en tid af tio år bortlagt att förtära fläsk samt
att dricka alkoholdrycker, utom på läkares tillrådan.

Jag fann att denna egendomsgemenskap hade en djupare
grund, än en social eller ekonomisk princip. I ett
af deras litterära arbeten fann jag också följande
mening: »De kunde

Afbruten färd.

(Efter en oljemäning af Saal.)

att förtjena en vördnadsfull och begrundande
uppmärksamhet från såväl kyrkan som verlden.

Jag såg ett samfund af män och qvinnor af alla åldrar
lefva ett rent celibatlif under samma tak, behandlande
hvarandra med mildhet, kärlek och saktmod - en lycklig
familj af bröder och systrar. Jag visste, att många
bland dem hade varit gifta män och qvinnor, innan
de af något religionsskäl föranleddes att »korsfästa
alla verldsliga lustar» och blifva medlemmar af hvad
de kalla det tusenåriga riket. Jag vet, att samma
-lif har förts af munkar och nunnor, hvilka liksom
fångar lefvat afstängda från hvarandra medelst lås och
regel; men här såg jag .en andlig familj: jag såg dem,
som en gång voro man och hustru, börja ett nytt lif,
fastän de dagligen vistades

icke fatta, huru så kallade kristna (bröder och
systrar) kunde vara’ medlemmar af samma andliga
samhällskropp eller kyrka och vara indelade i rika
och fattiga med hänseende till de ting, som äro af
denna förgängliga verld, och likväl tro sig i den
tillkommande verlden kunna gå in på att hafva de
eviga tingen gemensamt.» Således är deras kommunism
byggd på en religiös grund, ett förhållande, som väl
torde vara vardt att af tänkande menniskor begrundas.

Jag gjorde förfrågningar med hänsyn till samfundets
inre angelägenheter, såsom huru tvister och
missförstånd bilades, när sådana uppstodo. Man
underrättade mig, att de härutinnan följde den
kristliga föreskriften, att tala till brodern eller
systern enskildt och, om detta icke gjorde till
fyllest, »säga

* Shakernas bekännelse, som bär tydliga spår af
att den härstammar från och gäller för svärmare,
är emellertid bysrgd på bestämda grundsatser, af
hvilka vi här antyda några: Guds rike har kommit
och menniskoslägtets frälsare har åter visat sig på
jorden, der Gud å nyo personligen utöfvar sitt välde;
den gamla lagen är upphäfd, liksom Befallningen att
menniskorna skola föröka sig-; mellan himmelen och
jorden är föreningen återställd och förbannelsen
borttagen från arbetet; menniskan har åter, liksom
fordom, till förtrogna vänner och budbärare fått
englar och andeväsen. Enligt shakernas tro, hafva de,
genom att., lyda Guds kallelse, inträdt icke allenast
i nya lekamliga förhållanden, utan äfven i ett från
verlden alldeles afsöndradt själslif. Äktenskap
och födelse finnas icke till för dem, och sjelfva
döden utgör endast ett ombyte af själens omhölje, ett
afläggande af en förgänglig skrud mot en oförgänglig.
Red. anm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:33:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1880/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free