- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 24, årgång 1885 /
108

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tankeläsningen. Af O. Hammann - Ur portföljen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Tankeläsningen.

Af O. Hammann.

(Forts. fr. sid. 100.)

wedenborgs stora verk utkom nu under titel »Arcana
coelestia» och framkallade från Kants sida skriften
»En andeskådares drömmar belysta genom metafysikens»
ett verkligt mästerstycke af likaså djupsinnig som
spefull tvifvel-sjuka, i hvilket han under bitande
löje går till doms med Swedenborgs bok. Den första,
dogmatiska, delen innehåller ett särdeles snillrikt
bevis för möjligheten af immateriela andar, hvilket
bevis han dock sjelf åter kullslår, i det han kallar
det en saga från »metafysikens Schlaraffenland». Den
andra, historiska, delen sysselsätter sig med »de
vilda hjern-spökena hos en den argaste s varmare»,
hvarmed han naturligtvis afser Swedenborgs påstående,
att han mottagit sina ingifvelser af utom oss varande
andar, äfvensom hans indelning af andeverlden i
samhällen, efter invan ar-nes olika skaplynne och
krafter.

Detta slags spirits ville Kant således ej veta
af. Hvad åter angick bestyrkta fakta, såsom
Swedenborgs först nämnda syn, ville han i det hela
ej gå så långt, som att frånkänna dem all sanning,
men förbehöll sig vanligen, ehuru besynnerligt nog,
att få draga i tvifvel hvarje särskildt, men deremot
i viss mån

Gyldene halskrage, jordfynd i Vestergötland.

han behöfver ett slags medium och låter i stället för
bord menniskor dansa. På den tid, då man ännu väntade
sig vetenskapliga upptäckter på spiritismens område,
framkastades äfven den frågan, huruvida ej de så
kallade medierna genom sitt blotta vilja utöfvade
en verkan på afstånd, medelst hvilken till exempel
grifflar utan någon manipulation försattes i rörelse,
så att de, liksom förda af andehand, ned-skrefvo
ord, som motsvarade mediets medvetna eller omedvetna
själsinnehåll. Tvifvelsutan är också antagandet af
en sådan möjlighet, ännu ej så vanvettigt eller
motbjudande, som tron på en kosmos, besjälad af
intelligenta och immateriella väsen, de der emellertid
vid »andeseancerna» gemenligen ej åstadkomma annat,
än osmakliga plattheter, såsom att klottra ned bord,
bryta sönder skärmar, göra aftryck, nypa publiken,
och mer dylikt.

Under det nu Kant riktar sin kritik mot en oss
omgifvande andeverld, med egenskapen att vara
genomträngd af en . ej rumfyllande materia, och
med kostlig humor går de swedenborgska andarna
in på lifvet, börjar hans lärjunge Schopen-hauer
sin »Versuch iiber Geistersehen und was damit
zusammenhängt» (om andeskåderi och hvad dermed står
i samman-

En del af samme halskrage (dubbel storlek).

tro dem alla tillsammantagna. Resultatet af hans
skrift påminner om Fausts bekännelse, att vi ingenting
kunna veta. Han råder att vänta, tills vi möjligen
framdeles genom nya erfarenheter vunnit någon kunskap
med afseende på nya begrepp om de ännu fördolda
krafterna i vårt tänkande jag, och hänvisar till
den af vetenskapen så sent gifna uppenbarelsen af
materiens dragningskraft, hvilken sednares påstådda
förekomst utan hvarje erfarenhetsbevis förut med all
rätt skulle utskrattats såsom en dårskap. I sjelfva
verket hade denna Newtons stora tanke på sin tid af
upplysta män betecknats såsom absurd, och Galvani
kunde efter offentliggörandet af sina iakttagelser
om elektricitetens inflytande på ett grodlår, klaga:

»Jag ser mig angripen från två motsatta håll - af
de lärde och de okunnige båda partierna skratta åt
mig och kalla mig grodornas dansmästare. Och det
oaktadt vet jag, att jag upptäckt en af de största
naturkrafter.»

Cumberland lemnar med rätta andarna ur spelet, men
han åberopar sig dock på en hemlighetsfull kraft och
äfven

hang) med en skarp analys af drömmen, och förlägger
under det följande af sin der åter »aktuella»
undersökning grunden och upphofvet till så väl
aningar, clair-voyance och somnambulism, som äfven
skenbart utom oss existerande andar till vår organisms
inre. Det på hvarje tid förekommande och ännu i den
vanliga uppfattningen rådande missförståndet med
andeskåderiet består, enligt honom, deri, att en
inverkan, lik den af en kropp, antages nödvändigtvis
också förutsätta närvaron af en kropp, ehuru väl,
om en sådan vore tillstädes, man ej längre kunde tala
om andeuppenbarelse.

Schopenhauers undersökning leder genast i början till
antagandet af ett drömorgan, såsom den subjektiva
förmågan att, oberoende af den i fantasiens lek
framträdande hjern-verksamheten och i det hela
af yttre sinnesintryck, i det närvarande, det
tillkommande samt till och med det förflutna se, hvad
sannt är. Han pröfvar sin egen erfarenhet i dröm-väg,
undersöker välbestyrkta företeelser af somnambulism,
så väl den af magnetisören framkallade, som den
naturligt in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 15:34:15 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1885/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free