- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 24, årgång 1885 /
344

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sancta Barbara

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åt S:t Markus’ artillerister. Ur denna föreställning
låta ock de attribut, Palma il Vecchio (född omkring
1480 och död 1528) förlänat sin bild, härleda sig: i
bakgrunden tornet, vanligen försedt med tre fönster,
som symbol af treenigheten, under den heligas fötter
tre kanonrör och i hennes högra hand martyrens
segerpalm.

Hvad de verkliga tilldragelser vidkommer, hvilka
antagligen föranledt Venedigs kanonierer att för
sitt altar anskaffa denna bild, så gifva oss de
historiska källorna intet vid handen (rörande Palma
sjelf hafva blott två urkunder bevarat sig till
vår tid: hans testamente och förteckningen öfver
hans qvarlåtenskap), utan äro vi härvid hänvisade
till slutledningarnas vanskliga område. Och våga vi
inlåta oss på dem, skulle vi tro bildens uppkomst
böra förläggas till tiden mellan 1510 och 1520, då
Venedig hade att tämligen framgångslöst kämpa emot den
af påfven Julius II, kejsar Maximilian, Ferdinand af
Aragonien och Ludvig XII af Frankrike bildade »Ligan
af Cambray», tills år 1516 för den hårdt ansatta
republiken medförde en ärorik vapenbragd, Brescias
eröfring, hvarvid artilleriet mäktigt bidrog till
segern. Det kan vara till tack för denna framgång,
hvarigenom staten fick en tids andrum, som S:t Markus’
artillerister förärade sin skyddspatronessa hennes
eget porträtt, utfördt af en bland Venedigs förnämsta
penslar.

Jungfruns gestalt, en afbild af den fullt utvecklade,
i rik purpur klädda, venetianska skönheten, bildar
altarverkets medelpunkt, till hvilket ännu fem,
af samma ram omgifna målningar höra. Till venster om
Barbara står den af pilar genomborrade Sebastian, till
höger den värdige Antonius, klosterpriorn; ofvanför
denne ser man den helige Dominikus i halffigur och på
andra sidan likaledes Johannes Döparen. Ofvan Barbara
befinner sig den »smärterika» modern med Kristi lik
i skötet.

Om också nu dessa sidobilder äro målade med
samma omsorg, värma och kärlek, som midtbilden,
så återvänder dock åskådarens öga oupphörligt och
ovilkorligt till den sednare. I den har »il Vecchio»
(den äldre) icke blott uppnått höjdpunkten för sin
egen konstnärsförmåga, utan ock af allt, hvad det
venetianska måleriet under sin blomstringstid af
förtrollande kolorit mäktade alstra. Hans Barbara
är, såsom en kritiker säger, en gestalt, full af hög
andakt och storslaget lugn, en sådan, hvartill den
venetianska skolan skapat få motstycken.

*



Det behöfver efter föregående väl knappast erinras,
att denna Barbara icke har ringaste slägtskap med
brikollisternas vördade moster.

*



illustration placeholder

Den heliga Barbara. Tafla af Palma il Vecchio.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 15:34:15 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/famijour/1885/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free