- Project Runeberg -  Fantasiens verldar och verklighetens verldar /
158

(1867) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Då aryas ej förmått höja sig till något sannt
begrepp om verldsalltets natur, huru skulle de väl då
kunnat frigöra sig tillräckligt ur antropomorfismens
bojor, för att ens kunna drömma om möjligheten af
flera verldars tillvaro? Jorden och himmelen, numera
befolkad med hemlighetsfulla väsenden, var för dem
ett helt; synbarligen är allt skapadt för menniskan, och
universum synes dem sålunda vara fullständigt. Fåfängt
skulle man söka en antydning om en sådan lära, och
man skulle göra sig skyldig till ett misstag, om man
tog ord för idéer. Det ställe i Rig-Veda, vi funnit
kunna innehålla en häntydning på vår thes, lyder som
följer: »O Agni, utropar Vasichtha, knappt har Du
blifvit född, förr än Du, verldarnas herre, ilar omkring till
dem såsom herden besöker sina hjordar.» Det handlar
icke här om stjernhimmelens verldar, ty poeten
besjunger blott, huru solen under sin gång öfver
himlahvalfvet sänder sitt ljus till jordens olika folk.

Under det att Yarouna, såsom vi nyss nämnt,
representerar nattens sol, ställa Vedasångerna ofta vid hans
sida Mitra, en ny benämning på dagens sol. Denne
Mitra kunde, enligt monsieur Maurys lärda utläggning,
vara upphofvet till persernas Mithra, en hjeltegud och
segrare såsom han, och som bibehållit de flesta af hans
drag. Zoroaster har likväl utrustat sin Mithra med
flera egenskaper som tillhöra Vedalärans Agni. Mithra
och Aryaman framträda här, liksom i Vedaläran, under
två olika utseenden, såsom aftonens och morgonens
stjernor, såsom Fosforos hos grekerna och Lucifer
hos romarne; men denna dubbla karakter har endast
qvarlemnat svaga spår i Zend-Avesta.

Perserna framställde sina kosmo-teologiska trosläror
mera omständligt. De uttalade sig mera bestämdt om
verldens upphof och varelsernas bestämmelse. I
enlighet med de orientaliska skriftställarne, skulle verldens
skapelse tagit sin början den 15:de i månaden Mithra
och skulle fullbordats på sex dagar: årsdagen häraf
firades med en fest. Efter döden gingo själarna öfver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:37:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fantasien/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free