- Project Runeberg -  Pingvinön /
13

(1910) [MARC] Author: Anatole France Translator: Hugo Hultenberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvarför han hade skrifvit denna fingerade historia och
hvad gagn han ansåg, att hans fädernesland skulle hafva
af den.

»Ett mycket stort gagn», svarade filosofen. »När
pingvinerna få se sina handlingar på detta sätt
parodierade och beröfvade allt förskönande, skola de kunna
bättre döma om dem och kanske så blifva förståndigare.»

Det var min afsikt att i denna historia icke utelämna
något af allt det, som kan intressera konstnärer. Man skall
i den finna ett kapitel om den pingvinska målarkonsten
under medeltiden, och om detta kapitel är mindre
fullständigt, än jag hade önskat, så är det alls icke mitt
fel, såsom man kan öfvertyga sig om genom att läsa
den förskräckliga berättelse, hvarmed jag afslutar detta
företal.

Jag kom i juni månad förlidet år på den tanken att
beträffande den pingvinska konstens uppkomst och
utveckling rådfråga den numera aflidne lärde författaren
till Universell årsbok för måleri, skulptur och arkitektur,
herr Fulgence Tapir.

Införd i hans arbetsrum, fann jag framför ett
skrifbord under en förfärande hög af papper en liten
underbart närsynt man, hvars ögonlock blinkade bakom ett
par guldglasögon.

För att ersätta hvad som brast i synförmågan var det
hans långa, rörliga, med fin känsel begåfvade näsa, som
utforskade den sinnligt förnimbara världen. Genom detta
organ satte sig Fulgence Tapir i kontakt med konsten
och skönheten. Det påstås, att i Frankrike musikrecensenter
oftast äro döfva och konstkritiker blinda. Det
skänker dem den inre samling, som är nödvändig för det
estetiska tänkandet. Tror ni väl, att Fulgence Tapir
med ögon, som kunnat urskilja de former och färger,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:39:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fapingvin/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free