- Project Runeberg -  Fartens tjusning /
90

(1928) [MARC] Author: Henry Segrave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kap. VI. Mitt första år på tävlingsbanan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var alltför mycket efter »effekten», kan det lätt hända, att
man förlorar tävlingen.

En förare borde något så när förstå vad hans vagn
och motor tål vid och använda sitt förstånd för att
undvika onödiga påkänningar, ty dessa leda icke endast till
mekaniska störningar, ägnade att äventyra hans chanser,
utan nedsätta dessutom onödigtvis vagnens fart Det
tarvas en lång erfarenhet i snabbkörning, för att man
skall vänja sig vid att alltid taga kurvorna i det rätta
tempot, men liksom i fråga om allting annat, så är det
övningen, som ger färdighet även beträffande denna fas
av kappkörningen.

Om en förare ej har någon egen erfarenhet i fråga om
kurvkörningsteknik vid hög fart, så bör han redan före
den tävling, i vilken han har för avsikt att deltaga, noga
studera kurvornas karaktär. Det beror så ofantligt
mycket på om man vet vad ens vagn kan prestera, och det är
förenat med alldeles för stor risk att ge sig in på en
kappkörning utan att vara beredd på oförutsedda
händelser.

Det är icke nog med att vara i stånd att klara en
kurva, när vägen ligger öppen, ty vid tävlingar händer
det allt emellanåt, att man får någon framför sig, som
felbedömer sin kurva, och man måste vara beredd även
på dylika eventualiteter.

Det viktigaste av allt är dock att på pricken känna
till den sträcka, på vilken vagnen normalt kan stoppas,
så att man vet, att man har den helt och hållet i sin
hand, om något oförutsett skulle inträffa.

Vid varje kurva på en given bana bör man välja
åtminstone tre märken, exempelvis träd eller telegrafstolpar.
Det första märket skall beteckna den punkt, vid vilken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:41:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fartenstju/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free