- Project Runeberg -  Fataburen / 1907 /
197

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Striden om vegetationsstången af N. E. Hammarstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

bilda krets, de förra dock närmast och innerst. En man rusar nu
in och söker rycka till sig trädet, men alla öfverfalla honom,
så att han skyndsamt måste draga sig tillbaka. Efter honom
försöker en annan, och så fortgår det, tills någon omsider lyckas
bemäktiga sig trädet, något som sällan sker utan en mängd blånader
som göra honom vanför för flera dagar.[1]

Å ena sidan erinra dessa indiska folkseder dels om de vid folkfester,
i åtminstone större delen af Europa brukade upptågen, vid hvilka
den manliga ungdomen täflade att klättra uppför en hög, ofta nog
såpad, stång för att eröfra det i toppen anbragta priset, hvilket i
senare tid ofta utgjordes af ett mynt, dels också, mera aflägset,
om de skyttetäflingar, vid hvilka man fordom sköt till måls på en
i toppen af en hög stång anbragt fogelbild, vanligen kallad
papegojan. Men å andra sidan leda de ock tanken tillbaka till mycket
aflägsnare tiders förhållanden. I sin berömda bok The golden bough
[2]
skildrar och förklarar Frazer den strid om den gudomliga grenen,
hvilken utkämpades i den heliga lunden vid den å Roms
provinsområde belägna Nemisjön. Den från det heliga trädet, under
tvekamp med den bevakande prästen, röfvade grenen representerade här
trädets, lundens och växtlighetens gudom.

Ännu i senare tid har på ett eller annat håll en strid
förekommit om äfven en personlig framställare af den »makt», den
gudomlighet, som innebor i den spirande och grönskande
växtligheten, I Schweiz (Aargau) inneslöt man sålunda, i all hemlighet
för att ej förekommas af andra, en man i en af gröna kvistar och
grenar förfärdigad pyramidformig ställning med en blomsterkvast i
toppen. I denna utstyrsel vandrade mannen in i byn och tog plats
vid bybrunnen, och nu uppstod mellan ungdomen från skilda håll
en strid, vid hvilken de olika partierna sökte bemäktiga sig
löfmannen for att föra honom till sin egen brunn.[3]

Belysningsvis må slutligen kapplöpningarna eller kappritterna
om fruktbarhetsgrenen som hastigast omnämnas. Dessa täflingar


[1] Crooke, The popular
religion and folklore of Northern India, 2 (1896) s. 324 ff.
[2] Del 1 (1890) s. 1 ff. Jfr Schück, Studier i nordisk
litteratur- och religionshistoria 2 (1904) s. 113.
[3] Mannhardt,
"Wald- und Feldkulte, I (1875) s. 323.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1907/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free