- Project Runeberg -  Fataburen / 1907 /
211

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Studier i Finnsägnen och besläktade byggmästarsägner af C. W. v. Sydow (Forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fete prästen att steka», »manden slägtet» med mera dylikt. Eller
också har tanken på att det gällde helgonets lif mera trängt i
förgrunden och tagit konkret form, antingen så att det gällt helgonets
hufvud eller - så godt som uteslutande i de sydskandinaviska
varianterna - hjärta eller hjärteblod. Helgonets ögon är en förändring
af motivet, som antagligen skett, sedan sägnen knutits till Lund och
St Laurentius, och detta troligen för att få en bättre motsvarighet
till sol- och inåne-motivet.

Namnmotivet.



Det intressantaste motivet i sägnen torde vara namnmotivet:
byggherren blir fri från kontraktet genom att gissa trollets namn.
Med namnets nämnande är det förbi med trollets makt, vare sig det
blott försvinner som i de svdli^a varianterna, eller dör eller för-

t..1 *^J ;

stenas som i de nordliga.

Att uttalandet af ett enda ord, so in till på köpet är ett
egennamn, kan ha en så stor betydelse, förefaller en nutidsmänniska
orimligt. Den primitiva människan ser emellertid saken annorlunda.
Kör henne är ett namn något högst väsentligt, en viktig del af
personens eller föremålets lif och tillvaro. En människa består
nämligen ej bara af kropp och själ. Nej, hennes skugga, bild,
spegelbild m. m. utgöra nödvändiga delar af henne, och hennes fotspår,
kläder, afklippta hår och naglar, utsöndringar m. m. stå i ett
ständigt sammanhang med henne. Eller för att använda en bild af
den framstående danske folkminnesforskaren H. F. Feilberg: alla
dessa ting kunna liknas vid linor fästa vid en båt; har man fått
tag i en af dem, har man båten i sin makt och kan draga den till
sig. På denna föreställning grundar sig nästan all magi. För att
skada en person behöfver man ej direkt angripa hans kropp, utan
det kan ske genom att slå spikar i hans skugga eller fotspår, genom
att slå eller på annat sätt skada en bild, som föreställer honom;
genom hvarjehanda hokus-pokus ined hans klädespersedlar, afklippta
hår och dylikt. En sådan användning kan äfven namnet få. En
vilde är därför mån om att dölja sitt egentliga namn för främlingar,
för att dessa ej må använda det till hans skada. Öfverallt i världen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1907/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free