- Project Runeberg -  Fataburen / 1907 /
216

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Studier i Finnsägnen och besläktade byggmästarsägner af C. W. v. Sydow (Forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Sammanfattning.



Skulle man i enlighet med ofvan utförda undersökningar
rekonstruera sägnens ursprungliga förrn, skulle denna bli ungefär följande:

Sankt Olaf ville bygga en stor kyrka i Trondhjem. Ett troll erbjöd
sig då att utföra arbetet på kort tid mot att få som lön antingen
söl och måne eller helgonet själf. Det enda sätt att bli detta villkor
kvitt var att, innan kyrkan blef färdig, gissa trollets namn. St Olaf,
som oj kunde tro, att kyrkan skulle bli färdig så snart som trollet
lofvat, gick in på villkoren. Men då arbetet raskt fortskred, blef
han ängslig och ströfvade orolig omkring i nejden. Han fick då
höra barnskrik inne i ett berg och därefter en vaggvisa, som sjöngs
för barhet. Den löd: »Tyst, tyst sonen min - I morn kommer
Skalle, fader din - Med sol och måne - Eller St Olaf själf v an.»
Helgonet skyndade till kyrkan, där trollet just skulle sätta upp
tornspiran. »Skalle sätt - Spiran rätt!» ropade St Olaf. Trollet
föll då ner och blef till sten.

I denna form har sägnen uppstått i norra Skandinavien, troligen
i svenska Norrland (Jämtland?). De varianter, som i Norrland
upptecknats, äro nämligen icke blott fler utan också betydligt bättre
än de norska. Dessutom har St Olaf i norra Sverige säkerligen lika
tidigt åtnjutit dyrkan som i Norge. På grund af afståndet från
Trondhjem torde dess kyrka också där ha framstått i en så mycket
större fantasiprakt.

Eran Norrland har sägnen utbredt sig tämligen oförändrad
söderut i de svenska landskapen ända ned i Småland. Dock har
för-steningsmotivet ofta utbytts mot att trollet faller ner och slår ihjäl
sig. - I Finland har sägnen i regeln tvenne byggmästare, Kil l i
och Nalli, och den har där i åtskilliga stycken förvanskats.

’ O i/

rinner upp (ett oinbildadt försteningsmotiv?); om Lemnhnlt, där trollet bär bort
kor-gafveln (som förklaring till att den väggen är af trä, under det resten af kyrkan är af
sten, samt till namnet); om St Klemens, där trollet i raseri stöter sitt hufvud mot
muren, hvarest’ det blir sittande (som förklaring på någon skulptur eller annan
egendomlig bildning på inuren). T en olokaliserad dansk variant söker trollet och dess
hustru förgäfves rifva kull kyrkan, men märken efter deras händer synas; och i en
annan dylik sitter trollet ännu och rider på tornet, som det byggt, och söker förgäfves
få ner det.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1907/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free