- Project Runeberg -  Fataburen / 1908 /
90

(1906) [MARC] [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90 N- E- HAMMARSTEDT.

Om Semiramis, hvilken i flere hänseenden fått låna drag från Astarte
eller andra asiatiska lifsgudinnor,l förmäler sagan, att hon såsom
barn uppfödts af dufvor, ja att namnet Semiramis betyder dufva
och att hon antagit dufvoskepnad. En grekisk-asiatisk myt låter
ock Afrodite framkläckas ur ett dufägg och väl alltså ursprungligen
vara en dufva.

Homeros vet (Odysseia XII, 63) omtala, att dufvor bragt
ambrosia, odödlighetsföda, åt Zevs, då denne ännu var ett barn. Det är
tydligt, att vi i detta fall hafva att göra med en Zevs, som i
likhet med Tammus är en växtlighetsgud. Men det finnes äfven
sägner upptecknade, som förmäla, att Zevsbarnet närts med honung,
och melissai, bin, kallades de nymfer, som ammade guden. Enligt
en myt hette de åter Adrasteia (den frygiska Rea Kybele) och Ida
och voro döttrar till Kretas konung Melissevs, bivårdaren. Melissai
var ock benämning på nymfer i allmänhet, och sagorna förtälja om
nymfer som förvandlats till bin. På samma gång var melissai,
märkligt nog, äfven benämning på Demeters och den efesiska
Dianas prästinnor, ett förhållande som slående erinrar om de dodonska
prästinnornas benämning peleiades, dufvor. Jag kan ej inse annat
än att dessa förhållanden måste likaväl som andra dylika företeelser
hos grekerna - t. ex. Artemiskultens arktoi, björnar - förklaras
ur en djurkult, för hvilken biet och dufvan själfva voro
gudomligheter. 2 Af Pindaros benämnes ock sierskan i Delfoi >det delfiska
biet», och enligt sagan var Apollos andra tempel i Delfoi bygdt af
fågelfjädrar och vax, »alltså», säger Weicker3, af siargudens »såsom
fåglar och bin uppfattade tjänaren Ej endast gudar utan äfven
vissa särskildt utkorade människor hafva närts icke blott af fåglar

o

(Semiramis, Romulus och Hemus, Elias) utan ock af bin. Ät skal-

1 Se W. Robertson Smith, Ctesias and the Semiramis legend, i English
histo-rical review, 1887, s. 303 ff. Om den hettitiska fågelgudinnnan se S. Wide, Mindre
Asiens kultur (spec. s. 170) i >Världskulturen* (under utgifning).

2 Jag tillåter mig här erinra om ett anförande i Segerstedts afhandling
Ekgu-den i Dodona, s. 59, där det heter, att prästerna i Dodona, då de voro i ekstas, »foro
upp och flögo såsom fåglar». Månne de, då de siade, iklädde sig orakelfågelns
väsende?

3 G-. Weicker, Der Seelenvogel in der alten Litteratur und Kunst, 1902. s. 24.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1908/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free