- Project Runeberg -  Fataburen / 1908 /
117

(1906) [MARC] [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Ifall, såsom jag sökt göra troligt, dessa föreställningar sträcka
sina rötter tillbaka i hedenhös, borde de också i vår äldre nordiska
litteratur hafva satt något märke efter sig. Vi återfinna verkligen
en spotthistoria i Snorres Edda, hvarest läses:[1] »Gudarna hade ofred
med det folk, som heter vaner; men de bestämde sinsemellan en
fredlig sammankomst och gåfvo lejd på så sätt, att båda parterna
gingo till ett kärl (kar) och spottade dit sin spott. Men vid
skilsmässan togo gudarna, som ej ville låta detta lejdemärke, griðamark,
förfaras, och skapade däraf en man. Han bär namnet Kvaser och
är så kunnig, att ingen kan spörja honom om sådana saker, att han
icke vet besked.»

Om vi fästa oss vid berättelsen sådan den föreligger hos Snorre,
är det framför allt följande moment, som hafva sitt särskilda intresse
för vårt ämne:

1. Vid en fredssammankomst mellan två makter, som legat i
strid med hvarandra, bekräftas fredsslutet genom spottande i ett kärl.
Till yttermera visso kallas spottblandningen ett lejdemärke.

2. <i>Ur denna spott skapa gudarna en man<(i>, och denna i visst
hänseende utrustad med så eminent begåfning, att han går upp emot
gudarna själfva
.

Vi känna genast på oss, att vi här skulle kunna få
utgångspunkter till förklaring af spottandet, och vi inse snart, att en hel
del företeelser på detta område rätt klart belysas från endera af de
två synpunkter, vi nyss fixerat med afseende på Kvaserhistorien.

Det första momentet behöfver ingen förklaring – spottandet är
bekräftelsen på fredsslutet, spottblandningen är det ursprungliga
lejdemärket, Kväser är samma lejdemärke i starkare konkrescens.
Spottandet skulle i så fall beteckna ett fredsslut och spotten vara
lejdemärket mellan oss och våra vedersakare; och detta låt er ju tänka
sig. Men frånsedt att vi liksom gudarna hade allt skäl till fruktan,
att detta vanskliga lejdemärke lätt skulle »förfaras», så återstår dels
den olägenheten, att vi icke här äga samma förmån gent emot våra
fientliga makter som gudarna gent emot vanerna, nämligen att se,


[1]
Öfversättningen benäget af professor Noreen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1908/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free