- Project Runeberg -  Fataburen / 1908 /
124

(1906) [MARC] [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tala. Jag har i så fall emellertid gifvit eldsmakten orsak till vrede
– och den straffar mig genom »hettblemmorna» på tungan. Detta
namn på dylika små blåsor tyder sannolikt på deras samband med
elden.

Jag antydde i början af denna uppsats en mening, att, på samma
gång här för visso förelåge en ursprungligen hednisk ritus, den
afhandlade seden sannolikt rönt påverkan af bibliska berättelser.
Tydligtvis tänkte jag härvid dels på Markus skildring af, huru Jesus
botar en döfstum genom att spotta och röra vid hans tunga (7:33)
samt den blinde i Betsaida genom att spotta på hans ögon och
lägga händerna på honom (8:23), dels på Johannes skildring (9:6),
huru Herren botar den blindfödde mannen genom att spotta på
jorden och göra en deg, hvilken han smörjer på hans ögon.

Att Jesus själf icke betraktade spotten såsom läkemedel, utan
endast betjänade sig af den såsom en hjälp att komma i rapport
med dessa sjuka, döfstumma och blinda, och verka på deras tro,
emedan han icke kunde meddela sig med dem såsom med andra,
behöfver knappast sägas. Man kan ej heller påstå, att han genom
sitt tillvägagångssätt anslutit sig till någon bland sitt folk gängse
föreställning, i ty att i gamla testamentets skrifter spottning
genomgående betraktas endast som ett uttryck af förakt. Men klart
är, att, då dessa Jesu under berättades för en hednisk åhörareskara
eller eljest för människor på en naiv ståndpunkt, de fäste sig vid
det yttre i handlingen och ansågo själfva spotten som läkemedlet.
Jag menar nu icke, att vi uti dessa bibliska berättelser hafva att
söka rötterna till det skrock, som här afhandlats; men visserligen
är det klart, att föreställningen om spotten som kraft och
läkemedel i den meningen påverkats af de evangeliska berättelserna, att
dessa gifvit stöd åt ett redan förefintligt hedniskt föreställningssätt
samt i sin mån bidragit till, att därpå grundade vidskepliga bruk
ganska allmänt iakttagas ännu i denna dag.

*



Den, som kastade ögat på öfverskriften till denna uppsats utan
att på förhand hafva någon erfarenhet om dess möjliga innebörd,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1908/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free