- Project Runeberg -  Fataburen / 1908 /
167

(1906) [MARC] [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR. 167

rörande Lappland, hade han nog funnit, att det knappast går för
sig att just till denna tid och denna plats förlägga en så dramatiskt
tillspetsad strid mellan kristendom och hedendom, som han här gjort.
I mång hundrade år hade ju skogslapparna i dessa trakter - och
författaren betonar uttryckligen, att hans berättelse just afser dem
och inga andra - lefvat i intim beröring med de alldeles inpå dem
boende bönderna, och då ha naturligtvis en mängd element ur den
form af kristendom, som var rådande hos dessa, sipprat öfver till
lapparna, liksom en hop förkristna religiösa element förut gått öfver
till lapparna från de gamla nordborna. Magister Ericus, lapparnas
omvändare i författarens berättelse, och Filip Hilduinen kommo
därför ingalunda till Örträsk, som lag alldeles inpå den gamla bygden,
såsom någon Livingstone och Stanley till hedningarna i det mörkaste
Afrika, utan till ett sedan århundraden tillbaka väl förberedt fält.
Sedan flera decennier hade det för öfrigt vid Filip Hilduinens
ankomst funnits präst och en kraftigt verkande skola i Lycksele,
alltså till och med ofvanför Örträsk.

Anakronismen i stort följes också af en del anakronismer i smått,
som lätt hade kunnat undvikas. Hilduinens hustru kokar kaffe -
i slutet af 1700-talet (s. 126). Baltzar Bäck, Jören Hansson och
Karl Kröplin lefva och regera i Lappmarken ännu år 1674 (s. 99)
- det var dock under 1600-talets första år, som deras verksamhet
inföll. Birkarlarna handla ännu på 1670-talet pä Lycksele marknad
(s. 16), oaktadt till och med namnet birkarl redan flera decennier
förut försvunnit ur de svenska häfderna. O. s. v.

. .

Ännu värre onöjaktigheter finnas dock. Författaren vet inte
ens rätt, hvar platsen för hans egen berättelse skall sökas, då han
s. VI säger, att Örträsk kyrkoby icke längre tillhör Lappmarken.
Visst gör den det! Han förväxlar tydligen Örträsk med Gråträsk
uppe vid Pite lappmarks gräns. Och inte heller var Filip Hilduinen
Lapplands första nybyggare (s. 133). Långt före hans tid hade
nybyggen grundats både i Torne och Pite lappmarker, och till och med
Turistföreningens resehandbok vet berätta, att Örträsk var det till
åldern femte af Lapplands nybyggen. Icke kunna väl dylika
inadvertenser vara behöfliga för bokens litterära uppbyggnad. Alldeles

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:43:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1908/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free