- Project Runeberg -  Fataburen / 1912 /
114

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114 LITTERATUR.

Kulturhistoriska Museet i Lund Gr. Karlins namn. Det är alltså
han, som svarar för de principer, som följts vid katalogens
uppställning. Denna vill hvarken vara en vägledning genom utställningen
ej heller i själfva grupperingen ge en anvisning, huru de utställda
sakerna konsthistoriskt höra hemma. I denna katalog äro i stället
alla saker från en och samma kyrka sammanförda. Man kanske
skulle kunna kalla detta sätt att gå till väga vid grupperandet att
följa topografiska synpunkter. Katalogen blir således ett sorts utkast
till ett kyrkligt inventarium för de båda landskapen Jämtland och
Härjedalen. I början af katalogen finnes emellertid äfven ett
register, där föremålen summariskt sammanförts under ett antal
märkvärdiga rubriker. Det är lyckligtvis ej längre än att man utan
tidsspillan kan genomgå det hela för att finna hvad man letar efter.
Eljest torde nog litet hvar ej kommit sig för t. ex. att under rubri-

. *

ken »Ordets förkunnande» söka - kyrkböcker. Äfven denna katalog
är försedd med illustrationer i rätt stor utsträckning. Dock ha de
beklagligtvis fått ett föga tillfredsställande utförande.

Bland andra illustrationer märkes en sådan af den högst
märkliga »Öfverhogdaltapeten», en väfnad, på hvilken artisten P. Jonze
redan för ett par år sedan genom sina fotografier riktade
fackkretsar-nes uppmärksamhet. Det har emellertid varit intendenten Karlin
förunnadt att å densamma skåda ett epos, som ingen annans inre
blick fått syn på. Man bör emellertid i en utställningskatalog
endast hålla sig till fakta och ej lämna sin fantasi fria tyglar.

För dem, som känna de stora hufvuddragen af den europeiska
kultur- och konsthistorien har det på utställningen i Östersund ej
varit att finna så många föremål, som direkt tagit första hands
intryck af de stora konststilarna. Utställningens styrka har därför
legat i att öppna ett kulturhistoriskt okändt land inom Sverige med
starka lokala särdrag, ett resultat, som är nog så betydande.

Tillsammantaget har genom de båda utställningarna i Strängnäs
och Östersund liksom genom det nyordnade museet i Strängnäs
domkyrka vår kunskap om svensk odling, särskildt den kyrkliga
kulturen, vidgats och fördjupats. De publikationer, som utkommit
om desamma, ha hitintills varit materialpublikationer, men det bör

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:45:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1912/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free