- Project Runeberg -  Fataburen / 1915 /
126

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126 LITTERATUR.

Genom sitt ämne icke särdeles aflägsen från Stadlings bok står
Reuterskiölds De nordiska lapparnas religion. Bägge behandla
bo-reala folk inom den gamla världen, och Shamanismen spelade,
såsom bekant, äfven hos lapparne en mycket betydande roll. I
vetenskaplig betydelse kan detta Reuterskiölds arbete icke mäta
sig med hans 1910 utgifna »Källskrifter till lapparnas mytologi».
Emellertid erbjuder sig genom denna bok ett tillfälle för en hvar
att under sakkunnig ledning erhålla en god öfverblick öfver våra
nordliga nomaders gamla hednatro.

Författaren har själf försett detta arbete med en
inledningsaf-handling nämligen om »björnfesten» - bokens väl i rent
forskningshänseende mest betydelsefulla afdelning. Emellertid möter här
åtminstone en eller annan utsaga af mycket väsentlig art, som
försätter läsaren i ett visst tvifvel, om författaren i allo sett till
bottnen af sitt ämne. Sid. 35 (jfr ock s. 64) gör författaren detta
uttalande: »Den noggranna ordning, i hvilken benen lades, visar på
att man var öfvertygad om att det skulle bli en ny björn af dem.
Men denna blef till i saivolaxidet under jorden. All tanke på en
uppståndelse är utesluten, på grund af att denna kristna tanke först
mycket sent vann insteg hos lapparna.» Kännedom om björnriterna
hos andra boreala folk borde hafva bragt författaren till åtminstone
mycket stor tveksamhet beträffande detta så dogmatiskt framställda
påstående. Det heter ju för öfrigt äfven i den af författaren själf
s. 26 anförda björnvisan: »jag ärar dig (den dödade björnen) härefter
än, att få dig hvart år till rof». Därmed må här, hvad nu särskildt
lapparna vidkommer, samställas följande ur K. B. Wiklunds »En
nyfunnen skildring af lapparnas björnfest», hvilken utkommit sedan
Reuterskiölds bok tryckts: »de mena att Björnen skall åter stiga
upp och låta skjuta sig ånyo» (anf. afhandL s. 37) - en förväntan
otvifvelaktigt lika litet framsprungen ur kristen åskådning hos
lapparna som hos t. ex. ainos och giljaker. I likhet med shamanen
besöker björnen under sitt dvaltillstånd de underjordiska; hvarje
vinter är han en gäst i deras land. - Huru författaren, såsom han s.
40 gör, af litterära källor - ty hvilka andra stöd skulle han väl
äga? - kan draga en kronologisk slutsats om utvecklingen af björ-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1915/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free