- Project Runeberg -  Fataburen / 1920 /
129

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

BONDESNICKAREN ZAKRIS PEHRSSON

av
MANNE HOFRÉN.


Den gamla svenska allmogestugans fasta och lösa inredning,
som så ofta höjt sig till en häpnadsväckande hög konstnärlig nivå,
utgör ett tacksamt och roande forskningsfält, och utredandet av de
förhållanden, under vilka det storartade beståndet av konstnärligt
utstyrt husgeråd hållit sitt intåg i allmogeinteriören, bör vara en
icke oviktig uppgift för den svenska allmogeforskningens egen
konsthistoria, som, efter vad som visas av det genom de sista årens livligt
bedrivna byundersökningar insamlade materialet, bör bli långt ifrån
obetydlig. Här råda delvis andra och ursprungligare lagar än inom
de högre ståndens konst, som ju alltid stått mera öppen och
tillgänglig för långväga inflytanden. Hos allmogen har traditionen
alltid haft mer att säga; dock är det märkligt, hur pass ivrigt den
svenska allmogekonsten i jämförelse med t. ex. den norska sökt följa
med de växlande tidsstilarna; inom intet svenskt område har dess
utveckling stelnat på någon punkt, en prägel av fart och liv vilar
Över svensk bondekonst, särskilt gäller detta möbelkonsten. Ett
avlägset och otillgängligt läge synes härvidlag icke haft någon i högre
grad hämmande inverkan; det avlägsna Norrland tillhör i fråga om
storslagen och smakfull inredningskonst våra mest givande områden.
I mångt och mycket möter man här en förvånande
högreståndsmässig prägel. Detta torde i hög grad bero på de ytterst livliga
handelsförbindelser, vari hela Norrland sedan gammalt stod med
Stockholm och det centrala Sverige, varigenom tidsstilarna mycket snabbt
kunde tränga ned till Norrlands folkliga konst och upptas av bondesnickarna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:34 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1920/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free