- Project Runeberg -  Fataburen / 1921 /
157

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Till förklädets historia. Av Gerda Cederblom.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

icke ens för brudar, vilka hälst borde tillryggalägga vägen
springande. Bondhustrurna, som buro ett betydligt antal kjolar, hade det
rätt besvärligt med sina kyrkovandringar. För att lätta bördan var
emellertid seden den, att under gåendet lyfta upp en del av kjolarna,
men detta kunde icke ske utan att å varje blottad kjol hängde ett
förkläde. »När hon (hustrun) stiger ur sitt hus, lyfter hon upp fyra
kjortlar, då minsta förklädet
täcker och pryder de tre stadigt
nedsläppta. I kyrkporten släpper
hon ned tre, då gör andra
förklädet sin tjänst och äntligen i
kyrkdörren släpper hon ned
översta kjorteln».[1]

illustration placeholder
Fig. 3. Förskinn till mansdräkt från Mora sn, Dalarna. Nord. M. 20,960.


Något förkläde, som burits
å ryggsidan, är icke inom Sverige
känt, men som förut nämnts
konstaterat i Öst-Europa och även å
Amager. I Danmark har
dessutom enligt folktron ett förkläde,
som burits under kjolen bakpå,
vid en del tillfällen ansetts äga
en skyddande inverkan. En
märklig magisk kraft har enligt folktron följt förklädet, och en del
belysande anteckningar härom finnas i Nordiska Museets arkiv.
Men som K. Rob. V. Wikman på ett utförligt och sakrikt sätt redan
behandlat frågan om förklädets magi och dess betydelse såsom
symbol för moderskap och kvinnlighet lämnas denna fråga här
fullständigt åsido.[2]

Vid en överblick av alla de magiska föreställningar, som
tilldelats förklädet, inser man lätt, att dessa måste bottna i en tid,


[1] Anders Tidströms resa i Halland, Skåne och Bleking år 1750. Utgifven af Martin Weibull. Lund 1891, s. 6, 7.
[2] K. Rob. V. Wikman, Byxorna, kjolen och förklädet. Ett bidrag till frågan om klädedräktens magi. Hembygden. Helsingfors 1915. s. 61.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1921/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free