- Project Runeberg -  Fataburen / 1921 /
203

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brudstrumpeband. Undersökning om strumpebandets, särskilt brudstrumpebandets betydelse. Av Louise Hagberg.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BRUDSTRUMPEBAND. 203

skilt tick brudens strumpeband ej knytas, utan skulle det viras
trenne gånger om benet. Den i Skåne brukliga brudlisten fick ej
heller knytas utan virades tvänne gånger om brudens midja.
Strumpebandet måste dock sitta riktigt säkert, ty lossnade det den dagen,
så blev mannen henne otrogen.1

Vid pantlekar har det i Finland ofta varit vanligt att ge
strumpeband i pant, varvid det var gossarnas göra att avtjäna straffet, ej
ägarinnans. När panten skulle utlösas, ålades vanligtvis någon gosse
att gissa, vilka färger som ingingo i tre närvarande flickors
strumpeband. Lyckades han ej däri, måste han knyta bandet kring
ägarinnans strumpa.2

Strumpeband, som tillhört en kvinna med många barn, och
vilket därtill stulits, är synnerligen bra att använda, örn man vill få
kor att kalva. Och när en kviga kalvat för första gången, bör
mjölken silas genom ett brudstrumpeband, som lagts i ring runt
silens nedre kant.3 Vill en kviga inte stå stilla vid mjölkningen,
behöver man endast ta ett strumpeband från högra benet och binda
om djurets vänstra horn eller tvärtom.4 Man kan även knyta ett
strumpeband om hennes vänstra bakben, och under det man knyter,
skall man antingen läsa »Fader vår» baklänges eller ock följande
besvärjelse:

»Dina ben befrias nu

från den onda anden,

med människomakt

och med ’Jesu makt’. Amen.»

Ty om en ko vill »späns», när man mjölkar henne, är det en ond
ande som farit in i kons ben.5

Var kon nyköpt, så skulle man, innan hon för första gången fördes
in i ladugården, låta henne med förbundna ögon tre gånger gå över
ett strumpeband.6 En nu levande person berättar, att han en gång

1 Meddelat av Sissa Andersson, Skillinge, Skåne.

2 Meddelat av W. Sjöberg, Rcplot, Finland.

3 Meddelat av f. lantbrukaren T. Gr. Petersson, Hångers sn, Småland.

4 Zeitschrift des Vereins fur Volkskunde, Berlin 1914, s. 69 (Sydschlcswig).

5 Meddelat av Arnold Olsson, K. Orust, Bohuslän.

6 Hembygden 1911. Helsingfors. Minnen från Tarjärvs sn, s. 79.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1921/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free