- Project Runeberg -  Fataburen / 1921 /
205

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brudstrumpeband. Undersökning om strumpebandets, särskilt brudstrumpebandets betydelse. Av Louise Hagberg.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lUU-DSTllUMPEBANJ). 205

»Jättesar» eller jättekvinnor bruka ta av sig strumpebandet och
knyta in en sten i och slunga inot kyrkor,1 och när häxor på
olovliga vägar ville förskaffa sig mjölk, behövde de bara ta ett
strumpeband och mjölka ur.2 Det var mycken trolldom som strumpebandet
kunde begagnas till. Så berättas det om häxmästare, att de ej
bundo strumpebandet om det ena benet, och en gång måste fan vänta
med att taga en trollkarl han skulle ha med sig, till dess att denne
fått sitt strumpeband bundet, så länge det var löst, hade fan ingen
makt med honom.3 Genom att aldrig binda mer än sitt ena
strumpeband kunde man lära sig »mer än sitt JFadervår».4 De präster, som
hade gått i »den svarta skolan i Wittenberg», brukade kännas igen
därpå att de icke bundo strumpebandet om det högra benet.5 Och
genom att lösa vänstra strumpebandet kunde man vinna i kortspel.0

Att nu strumpebandet kunde besitta en sådan märkvärdig makt,
att det kunde användas vid botandet av människor och djur, för att

i

nu inte tala om allt annat, det har folktron helt naturligt haft sina!
funderingar över, och säges det bero därpå, att den »hell Birgitta»
var den första som burit strumpeband.7 Att ett strumpeband sär-.
skilt skulle kunna betvinga de döda har man i Finland velat sätta
i samband med en legend, som talar om att Jungfru Maria, som
fruktade att hennes son skulle »gå igen» efter döden,
långfredagsnatten skulle ha spunnit strumpeband åt Jesus för att ombinda hans
ben, så att han ej skulle kunna gå bort ifrån henne. Om detta
strumpeband talas även i en gammal formel, som tros skydda mot
getingstyng, där det bland annat heter: »ja’ ska’ bind din skarpa
tand med dett strumpeband fru Maria spann om en långfredagsnatt».8
Såsom av ovanstående framgår, har strumpebandet, såväl
brudens som det vardagliga, spelat en ej blott i klädedräkten viktig roll,

1 Meddelat av til. lic, T. Eriksson, Uppsala.

2 S. Landtmanson, anf. arb.

3 W. Gregor, Notes ön the Folklore of the North East of Scotland, London 1881.

4 Thiele, Danmarks Folkesagn, Köpenhamn 1843, s. 338.

5 Thiele, Den danske Almues overtroiske Meninger. Köpenhamn 1860, s. 623.

6 Feilberg, anf. arb.

7 Meddelat av Arnold Olsson, N. Orust, Bohuslän.

8 Meddelat av W. Sjöberg, Replot, Finland.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1921/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free