- Project Runeberg -  Fataburen / 1923 /
107

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SEDER OCH BRUK VID DÖDSFALL OCH BEGRAVNING I VÄSTRA VÄRMLAND. 107

klädskrin, och sona av de fattiga fingo lånas vid förefallande behov.
De hannklän jag minnes från Mangskog voro långa och vita och
brukade före avfärden vanligen läggas i kors på kistan såsom å fig.
3. Ofta voro de försedda med fransar i ändarna. Där så behöves
och önskas tillhandahållas vid kyrkan nödiga bärlinor. Dessa
utgjordes förr i Mangskog av grova tross, som nu ersatts med långa svarta
bårkläden (använda i fig. 5).

I Fryksände och även annorstädes, t. ex. i Grunnarskog, brukades
förr korta bårkläden, som man under bärandet höll i handen (ej över
axeln). Även i Mangskog hava sådana använts vid tillfällen då man
haft lätta lik att bära. Dessa kläden voro vanligen i ändarna
försedda med frans eller flätor. I Ämtervik användes i st. f. bårkläden
»linor» (långa breda band) av mörk sadelgjordsväv.

Då begravningsakten är slut, går likföljet med sorgstavbärarna
främst in i kyrkan i ovan nämnda ordning, men i bänken går man
in omvänt, så att sorgstavbärarna få sin plats ytterst.
Sorgstav-bärarna hålla sina sorgstavar under hela gudstjänsten, och ingen i
följet reser sig eller deltager i sången. Män och kvinnor sitta som
annars på olika sidor i den traditionella bybänken, eller i en särskild
reserverad bänk.

Strax efter hemkomsten från kyrkan bjudas alla på ost och stomp
(limpa) och en sup.

När man satt sig till bords, läses bordsbönen högt. Efter
måltiden, som består av kött, fläsk, korv, kål, m. m., skall den, som läsit
och sjungit över liket på morgonen, läsa en bön och sjunga en psalm,
och var det förr i tiden ej förenligt med god ton att dessförinnan
stiga upp från bordet. Denna sed har nu merendels upphört. Under
aftonen bjudes oavlåtligen fägnad, dricka, smörgåsmat och supar
omväxlande, numera dock framför allt kaffe, som ännu på 1850-talet
vid gravöl bestods endast i rike mäns hus. Samtalet fortgår allt
mera otvunget, men det överskrider ej snarliga den gränslinje, som
skiljer det manliga och kvinnliga elementet åt även vid dylika
tillfällen. Männen vilja enligt skick och sed diskutera sina
angelägenheter för sig liksom även kvinnorna.

Gravölet varar stundom flera dagar, så länge förningen räcker.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:50:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1923/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free