- Project Runeberg -  Fataburen / 1924 /
122

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122 JOHN BÖTTIGER.

omtalas i poemets elfte sång (v. 46), och som sedermera vid den
heliga stadens belägring spelade en så stor roll; därom kanske
också framställningen till höger i fonden, som torde vara avsedd att
illustrera sista sångens sista vers:

»Cosi vince Goffredo ed a lui tanto

Avanza ancor della diurna luce,

ch’alla cittä, giä liberata, al santo

Hostel di Cristo i vincitor conduce.

Xé pur deposto il sanguinoso manto

Viene al tempio con gli altri il sommo Duce

Et qui Tarme sospende, e qui devoto

11 gran sepolcro adora, e scioglie il voto.»

o

Åtföljd av sin här, men ännu iklädd sin blodiga mantel knäböjer
Gottfrid framför den å templets trappa stående patriarken. Han är
utan sköld och utan hjälm, vilka liksom hans springare hållas av
hans följeslagare.

Jag vet ej, om jag misstager mig, men det förefaller mig
åtminstone sannolikt, att den detaljrikedom, som tack vare
litteratörens, väl mest encyklopediska vetande utmärker bakgrunden å så
många Brtisselvävnader, i viss mån sammanhänger också med ett
annat för denna tid karaktäristiskt drag - jag menar kravet på
konsten såsom ett upplysande och roande element i det dagliga livets
enahanda. Alla dessa småscener i fonden, - förtjusande landskap
eller interiörer av en förtrollande intimitet - som under
tapetvä-veriets gyllene tid i slutet av 1400-talet och början av följande
sekel utfördes med samma omsorgsfulla kärlek, man vore frestad
säga andakt, som själva huvudtemat, till vilket de utgöra en
kommentar, och som, tack vare utförandets finhet, tyckas hava samma
tillvarelserätt som huvudtemat, synas under 1500-talets senare del
och under 1600-talet med sina oftast av andra och enklare händer
utförda småfigurer existera mindre för att komplettera berättelsen,
än för att tillgodose tidens lust »zum speculieren». Gåtan spelade, som
bekant, en framstående roll i tidens intellektuella sysselsättningar1.

1 Observera uttrycket: vad är på tapeten?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:51:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1924/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free