Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
O T
NÅGRA TAPETER TILLHÖRANDE SERIEN DE GODE HJÄLTARNE. 137
närliga förmåga under den yngre Jacques Geubels’ ledning, synes
det antagligast, att de Bielkeska tapeterna tillkommit i det av
Katharina van Eynde efter mannens död drivna väveriet, vid vilket
f. ö. den yngre Jacques också arbetat.
En jämförelse mellan de båda till ämnets art lika, men i övrigt
så skilda tapetsviter, som här sysselsatt oss, saknar icke sitt intresse.
Avståndet dem emellan i avseende på tiden för deras utförande torde
knappt uppgå till ett hundratal år; avståndet i uppfattningen synes
ännu större. Detta beror ej blott på olikheter i tekniskt hänseende:
den enas omedvetna, men starka fasthållande vid materialets krav.
relativt underlägsna teknik och blygsamt sparsamma färganvändning;
den andras redan i utveckling stadda tavelstil, fullständigare
tillverkningskonst och rikare färgskala. Den djupaste skillnaden ligger
nog i kartongtecknarnes olika grepp på ämnet. För den ene, ännu
naiv, ha de gestalter han tecknat, på förhand haft, om också blott
hörsägens, verklighet, och den charme, de äga, är omedelbarhetens -
sagans; ur den andres observerande och kombinerande sinne hava de
framgått som resultat av en målmedvetet arbetande reflexion.
Därför verka de ena i all sin otymplighet som ett slags porträtt ad
vivum, de andra teater.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>