- Project Runeberg -  Fataburen / 1927 /
46

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

46 N. E. HAMMARSTEDT.

bisonoxarnas på slätterna strödda, men ofta av indianerna i cirklar
eller staplar omsorgsfullt hopsamlade ben skola återuppleva med
nytt kött. Indianer i Brittiska Columbia kasta benen av de
fångade bävrarna, sedan de tillgodogjort sig både hud och kött, i floden
för att behålla fångstlyckan,1 och likaså förfara de med benen av
fångade laxar. Hos våra pitelappar bar man efter måltiden
tillbaka benen av fisken till sjön där den fångats.2

Hos ainos möter en logisk cirkelgång i här ifrågavarande
föreställningssätt. Hjortarna (yuk) anses hava uppkommit på det sättet,
att den store guden från himmelen, där hjortar förut funnos,
ned-släppt en påse fylld med hjortben till jorden och utstrött dessa över
bergstrakterna. När benen kommo i beröring med marken,
förvandlades de till hjortar.3 Om den anförda seden hos boliviaindianerna
erinrar det hos tsjeremisserna i inre Ryssland förekommande bruket
att hopsamla djurben i en näverpåse, som Upphänges i innersta vrån
i sommarhyddan.4 Om en folkstam, toradjas, i det inre Celebes
förmäler en forskningsresande, att de upphänga käkbenen av hjortar
och vildsvin i sina hus, enligt deras egen uppgift för att dessa ben
skola utöva dragningskraft på villebråd av samma slag, så att de
bli byte för jägaren.5 Jakuterna i Sibirien hopsamla efter måltiden
benen av de renar eller andra djur som de förtärt och bära dem till
skogen.6 En upplysande samling av exempel på jagar-, slakt- och
offerriter av här ifrågavarande art och skaplynne finnes för övrigt
i de här till någon del anlitade arbetena: J. G. Frazer, Spirits of
the Com and of the Wild, del 2 (The golden Bough, 3 uppl. del. 8),

_ ____ . . ^^

1912, s. 256 fi0., och U. Holmberg, Uber die Jagdriten der nördlichen
Völker Asiens und Europas (1925).

I sin lärorika lilla bok Gudstrons uppkomst, 1917, s. 39 ff., ger
sistnämnde författare även en översiktlig framställning av dessa

1 Frazer, anf. arb. o. del, s. 238 och 250, efter F. Boas.

2 Kolmodin, Folktro, seder och sägner från Pite lappmark, 1914, s. 5.

3 Batchelor, The Ainu and their folklore. 1901, s. 497 f.

4 P. v. Stenin i Globus 1889, s. 203. Efter J. N. Ssmirnoff.

5 Frazer, The magie art. D. I. 1911, s. 109, efter A. C. Kruyt.

6 U. Holmberg, Uber die Jagdriten der nördlichen Völker Asiens und Europas.
Helsingfors 1925, s. 41.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:53:09 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fataburen/1927/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free