- Project Runeberg -  Fataburen / 1927 /
91

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STOCKHOLMS SNICKAREÄMBETES MÄSTERSTYCKERITNINGAR. 91

skrivskåp, vilket nu visar sig vara det skåp, som år 1919 från
stadsmäklare Håkanssons samling kom till Nordiska Museet.1

I och med denna period är den gamla regelmässigheten helt
övergiven med dess obligatoriska, alltid återkommande skåp och
spelbord. Det inträder i stället en tid av stark omväxling i valet av
möbeltyper och modeller för mästerstycket. Det synes rent av ha
varit en allmän Önskan att åstadkomma pjäser med individuell
sär-karaktär. Stilformerna korsa också varandra under denna period
på ett helt annat sätt än tidigare. Vi ha ett exempel på en
styckmästare, vars ritning går i den stilart, som hos oss bär Louis
Masreliez’ namn, nämligen Gustaf Adolf Ditzinger. Hans sekretär med
cylinderkiaff, ritad 1787, visar just den småtiguriga dekorationsstil,
som återfinnes på några möbler, vilka plägat tillskrivas honom, t. ex.
en stor sekretär i den Sinebrychoffska samlingen i Hälsingfors och
en sekretär i Nordiska Muséet.2 Den stilart, som nu griper
omkring sig och småningom helt tar överhand, är dock den s. k.
sen-gustavianska, med möbler av mahogny med mässingslister. Det
första tydliga exemplet härpå visar sig år 1785, och från 1790-talets
början är denna sort regel.

Bland de många styckmästarna under 1790-talet är det av
intresse att lägga märke till dem, vilka som gesäller stått i Gottlieb
Iwerssons stora verkstad. Flera av deras mästerstyckeritningar visa
nämligen pjäser av ganska individuell karaktär, vilka nu återfinnas
huvudsakligen i de kungliga samlingarna. Men av dessa pjäser bära
flera Iwerssons signatur, och om det vid närmare granskning skulle
komma att visa sig, att de bevarade möblerna verkligen äro de av
Iwerssons gesäller utförda mästerstyckena, ger oss detta en vidgad
kunskap om verkstadsförhållanden och signeringsvanor hos våra
hantverkare under gammal tid. Detta är emellertid förhållanden,
vilka här endast kunna framhållas såsom värda en närmare
undersökning. Som exempel anföres blott ritningen fig. 4.

Den sengustavianska tidens originalitetsiver på mästerstyckenas

1 Böttiger, Haupt, pl. 47. Fataburen 1920, redogörelse för 1919, sid. 25, fig. 12.

2 Upmark, Möbler, pl. LXI1I. - Sekretären i Hälsingfors överensstämmer i formen
med mästerstyckeritningen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:53:09 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fataburen/1927/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free