- Project Runeberg -  Fataburen / 1927 /
135

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR. 135

ovalerna till fiskar - ett nära till hands liggande sätt att, som ofta sker,
förse en given förin med ett på associativ väg framkommet innehåll. Nu
önskar förf., som utgår ifrån, att ornamenten gärna ha ett magiskt syfte,
göra troligt, att den ifrågavarande rosetten ursprungligen varit en grupp
fiskar, anbragta i apotropciskt syfte. För att nian skall tro detta, fordras
dock flera belägg - bland oräkneliga rosetter utan fiskform - än en
libysk amulett och ett fornegyptiskt - fiskfat!

I kapitlet om masker och maskbruk behandlas åter en företeelse av
central betydelse på ett ytterst givande sätt. Det märkliga i förf :s
framställning av de ofta omnämnda, gräsliga djävulsmasker, med vilka pojkarna
springa omkring under »blå måndag» och »fettisdag» i Lötschental,
ligger däri att han framdragit och på ett utomordentligt skarpsinnigt sätt
förklarat en därmed förknippad tradition, nämligen att denna utstyrsel
skall påminna om några rövare, »die Schurtendiebe», som förr i världen
på detta sätt maskerade skulle lia plägat plundra i trakten. Denna
tradition ställdes nu i samband med det utbredda bruket, att vissa
manna-och ynglingalag under förklädnad anses berättigade att härja, skrämma
kvinnor och barn o. s. v. Skulle detta vara riktigt, funne vi här måhända
förklaringen till många dylika bruk även på andra håll - Perchtenlaufen,
Knutsgubbar, de på bröllop och fore jul på Runö uppträdande »reiarna»
o. s. v. Det finnes f. ö. på Irland en tradition, som åtminstone numera
tycks helt nära likna den om »die Schurtendiebe». Det är »the Straw
Boys», vilka iklädda kjolar (jfr »Schurteii») och med en över hela
huvudet neddragen kupa av halm »för ett århundrade eller längre sedan
terroriserade stora områden på Irland». Scenen har fotograferats
nyligen och förekommer i The National ’Geographic Magazine, March 1927
(Washington D. C.).

Slutligen behandlas skålgropar och »glissade»-stenar, vilka talrikt
förekomma även i Schweiz. En del gropar visas vara tillkomna i rent
praktiskt syfte, som mortlar för krossning av säd, ollon etc. Andra ha
kultisk innebörd; en märklig, som galloromansk ansedd, i kvinnogestalt
uthuggen sten, »Liese» vid Niederbronn, N.-Elsass, har en skålgrop placerad
över skötet. Den ’har tydligen brukats för sexuell magi liksom också de
franska och schweiziska glissade-stenarna, på vilka kvinnor brukade åka
»barbacka» i fruktsamhetssyfte. Utan tvivel äger förf. full rätt att i dessa
bruk konstatera kvarlevor av de äldsta tiders magi och kult.

E. Klein.

GREVENOR, H. och KIELLAND, THOR B.: Guldsmedshaandverfcet i Oslo
og Kristiania. Oslo 1924. 450 s. 4:o.

»Gudsmedshaandverket i Oslo og Kristiania» är titeln på ett
ståtligt bokarbete av betydande omfång, rikt illustrerat, författat av de norska
museimännen Henrik Grevenor och Thor B. Kielland, som nyligen utgivits
av »Kristiania Guldsmedsmestres Faggruppe», de nuvarande
guldsmedernas i Oslo förening.

Den nordiska guldsmedslitteraturen är icke alltför rik, och vi böra
därför med intresse och tillfredsställelse hälsa varje bidrag och i all
synnerhet, när det framträder i den förnämliga form som det här
ifrågavarande. De båda norska vetenskapsmännens arbete skänker en på grund-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:53:09 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fataburen/1927/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free