- Project Runeberg -  Fataburen / 1927 /
137

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR. 137

Ett slutkapitel ägnas åt det kyrkliga silvret som i Norge liksom
överallt har sin speciella, starkt konservativa karaktär.

Den tredje huvudavdelningen, författad av H. Grevenor och Th.
Kielland gemensamt, omfattar guldsmedsmästarnas personalia, begynnande
med den år 1328 omtalade Thorleiv guldsmed och slutande med n:r 1.13
Christian Hansen, som blev borgare 1837. Här få vi på omfattande
arkivforskningar vilande biografiska uppgifter om alla kända i Oslo-Kristiania
verksamma mästare inom guldsmedsgebitet. - Efter register över mästare,
åldermän, guardeiner samt över lärpojkar och gesäller (svenner) till 1840,
följa slutligen avbildningar av stämplar på från Oslo-mästarna
härstammande silverföremål.

Stadsstämpeln utgjordes först av ett krönt O (= Oslo) och från
1620-talet av ett krönt O (= Christiania). Guardeinernas liksom mästarnas
stämplar utgjordes så gott som undantagslöst av monogram eller initialer,
stundom åtföljda av årtal.

Såsom bilagor äro avtryckta Kristian IV:s ordinantz och skrå för
guldsmederna i Danmark och Norge av år 1608, Fredrik IV :s skråartiklar
för’ guldsmederna i Kristiania av år 1718 samt trenne bouppteckningar
efter guldsmeder i Kristiania från åren 1696, 1778 och 1804.

Tryck och papper äro förstklassiga och det präktiga arbetet, som
är tryckt i 500 numrerade exemplar, utgör en prydnad för varje bibliotek.

Uplc.

ERIXON, SIGURD; Möbler och heminredning i svenska bygder D. l o. 2.
59 o. 63 s. text; 16 färgplanscher och 1,142 figurer i rotogravyr.
Stockholm 1925, 1926. Stor 8 :o.

För ungefär haltvannat årtionde sedan utgav fil. dr G. Upmark sitt
präktiga, nu mycket eftersökta verk om möbler i Nordiska Museets
högre-ståndsavdelning. Det ligger naturligtvis särdeles nära till hands att göra
en sammanställning mellan detta arbete och fil. dr Erixons här ovan
angivna, även det i förbigående sagt vid det här laget i det närmaste slutsålda
planschverk. Om man också bortser från den gemensamma
ursprungskällan, Nordiska Museet, äro nämligen såväl innehåll som utstyrsel så pass
ensartade, att en sådan jämförelse omedelbart inställer sig. Emellertid
förbjuder å andra sidan den långa tid, som ligger emellan de bägge
publikationernas framträdande, varje kritik av den ena på grund av den andras
egenskaper. En viktig olikhet dem emellan må dock, så mycket hellre som
den klart framhålles i själva boktitlarna, här påpekas. Medan Upmark
angivit sin bok behandla möbler i en viss museiavdelning och i konsekvens
därmed genomgående återgivit sina föremål vart och ett för sig, har Erixon,
likmätigt titeln på sin bok, hämtat sina förebilder icke allenast - om ock
huvudsakligen - från Nordiska Museet, utan ock från andra svenska
museer och samlingar och - vad som är betydelsefullast – genom interiörer
och rumsbilder även återgivit en stor del av dem i orubbat bo. En sådan
framställning av föremålen i miljö är oförnekligen något, som man med
saknad söker i Upmarks arbete, och som i Erixons bok infört en fläkt av
livaktighet, ägnad att bibringa en omedelbarare intuition och stämning.
När man ser vad som föreligger, instämmer man i författarens eget bekla-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 15:53:09 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fataburen/1927/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free