- Project Runeberg -  Fataburen / 1929 /
13

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»VASST EMOT». 13

o

blivit kyrktagen, fick hon aldrig gå ut under bar himmel utan att
bära eggjärn eller knappnålar på sig. En år 1847 i Horla sn
(Väs-terg.) född kvinna har berättat, att hennes mor alltid vid dylika
tillfällen brukade stoppa en rakkniv - således ett så vasst föremål
som möjligt - in i barmen, för att inte trollen skulle komma åt
henne. Kommo de, hade nämligen rakkniven den makten att kunna
resa på sig och skära dem.1 Likaså skulle det vara »stålnål» på
barnet, innan det blivit döpt, så att intet ont skulle fä makt med
detsamma.2 Eggvasst stål under tröskeln skyddar mot allt ont. För
att den döda ej skall oroa de efterlevande slår man in en stålspik
i dörrtröskeln, sedan kistan burits ut (Finl. Estl.)3 Nålar i
dörrarna skydda ävensä mot gengångare^ och likaså om de stickas in i
svepningen under den dödes fötter. Försöker han att gå igen, skall
han då sticka sig på dem. Av samma orsak ha också nålar
stuckits in i föremål, som den döda trötts gå efter.4 Eggvasst stål
har även mycket använts, när det gällt att skydda kreaturen mot
ont inflytande. Liar ha satts upp i stall och ladugård, för att ej
djuren skola ridas av maran, och till skydd mot onda ögon ha
knivar där stuckits in (Bohusl.)5 När kreaturen skulle ut på betet
om våren och bindas in på hösten, skulle de gå över en yxa, kniv
eller skära (Uppl.)0 Redan gamla testamentets rabbiner hade
förbjudit användandet av järn i apotropäiskt syfte. Det vore, sade de,
ett hedniskt bruk att lägga järn under huvudet; att fastbinda
sådant vid fötterna i en havande kvinnas bädd eller kasta järn
mellan gravarna med utropet: »bort».7 Man får dock icke taga för
givet, att överallt där folktron betjänat sig av föremål av järn eller
stål, detta skett i profylaktiskt syfte. Sålunda torde de i
älvkvarnar så ofta förekommande knappnålarna jämte där befintliga mynt

1 Nord. Museets arkiv. Anna Arwidsson.

2 Nord. Museets arkiv. Anna Arwidsson.

3 H. J. Tegengreu: Dödstro, dödskult och döds magi i svenska Sydösterbotten.
Särtryck ur Svenska Litteratursällskapets förhandlingar och uppsatser 26. Helsingfors
191)3, s. 7 och F. J. Wcidemann: Aas dem inneren und äusseren Leben der Ehsten.
St. Petersburg 1876, s. 310.

4 G Nord. Museets arkiv. Anna Arwidsson.

7 Scheftelowitz: Alt-Palästinensischer Bauernglaube in religionsvergleichender
Be-leuchtung. Hannover 1925, s, 66.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 20:11:04 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/fataburen/1929/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free