- Project Runeberg -  Fataburen / 1929 /
21

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»VASST EMOT». 21

bruk att sätta en tistel i fönstergluggen såsom tillkommet för att
skrämma bort demonerna.1 Likaså berättas från Bosnien, att när
bondkvinnorna där gingo för att »se liket», brukade de till skydd
ha tofflor på fötterna och hagtorn i huvudduken. På hemvägen
kastade de sedan under besvärjelse tofflorna och hagtornen långt ifrån
sig. Den döda skulle då ej kunna hemsöka dem utan måste stanna
för att uppsamla de sålunda bortkastade föremålen.

Enligt slavisk folktro bli själarna efter människor, som dött
osaliga, till vampyrer, vilka i 40 dygn nattetid färdas omkring
efter döden. Om nätterna få de liv och lämna då sina gravar för att
hemsöka människor, strypa dem och dricka deras blod. Vampyr
kan dock även en död bli, om en hund, men i synnerhet en katt
sprungit under bordet på vilket han ligger lik. Från ett dylikt
hemskt öde kan den döde emellertid räddas, om en hagtornstagg
stickes in under hans tunga, eller om några gamla kvinnor
begravningsdagens afton begiva sig till graven och omgiva den med lin
och hampblånor, som de strö svavel eller pulver på och så antända.
Sedan blånorna brunnit ned, sticka de fem gamla knivar eller fyra
hagtornsspetsar i den döde, knivarna i hans bröst och törnarna
i hans händer och fötter, för att, om han stiger upp ur graven, han
då skall spetsa sig på dem. Har emellertid en död blivit till
vampyr, är det enda sätt, varigenom han kan tillintetgöras, bränning
eller spetsning.2 I det senare fallet spetsas en hagtornsstör och
drives genom vampyrens kropp. Detta menar många vara det enda
verksamma, under det andra åter hålla före, att det även kan ske
förmedelst en kniv, med vilken ännu intet bröd har skurits/3 Att
driva en påle genom den dödes kropp för att förhindra honom från
att gå igen har även i Norden varit ett sedan gammalt mycket
anlitat medel. Spetsandet på en hagtornsstör har man velat tyda
som en symbolisk förbränning på grund av att tornen, som tänkts
som förkroppsligandet av blixten, användes till likbål.4 Men icke

1 Jöran Sahlgren: Eddica et Scaldica. Fornvästnordiska studier II. Lund 1927
-28, s. 309.

2 F. S. Krauss: Slavische Volksforschungen, Leipzig 1908, s. 126 ff.

3 Krauss: anf. arb., s. 126.

4 F. Liebrecht: Zur Volkskunde. Heilbronn 1879. s. 64.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:53:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1929/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free