- Project Runeberg -  Fataburen / 1930 /
149

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En brunn i stavkonstruktion och primitiva dopfuntstyper. Av Gerda Boëthius - Zusammenfassung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN BRUNN I STAVKONSTRUKTION 149

att något dop av stor religiös och politisk betydelse skett vid dem. Ett
märkligt exempel därpå är källan vid Husaby, där Sigfrid döpte Olof
Skotkonung. Av något annan art, men i detta sammanhang av lika
stor betydelse, äro de småländska Sigfridskällorna, där
missionsbiskopen enligt legenden förrättat dop och därigenom givit källorna en helig
kraft. En stor mängd brunnar, som av folktraditionen utpekas som
heliga, ha veterligt icke varit dopkällor, men icke förty spelat en
ingripande roll i folkmedvetandet såsom hälso- och offerkällor. En
sådan var tvivelsutan den redan nämnda brunnen i Gamla Uppsala
liksom den vittbekanta hälsokällan i Svinnegarn. Den sistnämnda
omfattades med så mycket vidskepelse att prästerskapet ingrep emot den,
först tydligen 1544, då ett »ovanligt stort» träkrucifix nedtogs och
sedan 1643, då ärkebiskopen tog itu med saken i domkapitlet.1 Det
finnes talrika uppgifter om heliga källor, som hållits i stor helgd ej
blott i den omgivande trakten utan även av befolkningen vida omkring.2
Dopkällorna ha emellertid understundom haft sin plats inne i
kyrkorna. Det finnes flera uppgifter om brunnar i svenska
medeltidskyrkor. Uppsala har haft en, S :t Olof i Sigtuna en i det lilla kapellet
i söder. Av särskilt intresse är dopbrunnen i Heliga korskyrkan i
Dalby. Denna var ursprungligen belägen i kyrkans västligaste del,
sedermera i den antagligen till dophall byggda västliga förhallen.3
Brunnen i Heliga korsets kyrka har använts som offerbrunn och dess
vatten ansågs ha helbrägdagörande verkan.

Den stora betydelse som brunnarna hade för folkuppfattningen
styrker här gjorda antagande att ett direkt samband finnes mellan
brunnskar av primitiv form och de äldsta dopfuntstyperna.

ZUSAMMENFASSUNG.

GERDA BOETHIUS: Ein Brunnen in Stabkonstruktion und primitive
Tauf-beckentypen.

Verf. berichtet iiber einen Brunnen, den sie im Dorf Selja, Ksp.
Mora in Dalarna, gefunden hat, und der den Sammlungen Anders Zorns

1 Uppsala domkapitels prot. 20 sept. 1643. Jfr Flentzberg, Offerkällor och
trefaldighetskällor, Fataburen 1909, s. 65 o. 141, särsk. s. 75 ff.

2 Flentzberg, a. a., ger en sammanställning av ett stort antal uppgifter om källor.

3 Sten Anjou, Heliga Korsets kyrka i Dalby, Göteborg, 1930, s. 62, samt G.
Boéthius’ rec. i Tidskr. f. Konstvetenskap, 1930.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:53:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1930/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free