- Project Runeberg -  Fataburen / 1931 /
60

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

livet, men det har som alltid sin betydelse, att
personbestämningarna verkligen äro grundade på en någorlunda fast
sannolikhet, och att icke de tillfälligt nog så nyttiga arbetshypoteserna
överleva sig själva och bli bestående som obevisbara trossatser.

Christian Linning är ett snickarenamn, som ofta nämnes,
när det är tal om svenskt möbelsnickeri från rokokons period.
Hans namn ser man ej sällan skrivet på rokokomöbler av god
kvalitet och hans verksamhetstid som mästare i Stockholms
snickareämbete omspänner gott hela den period då rokokostilen
behärskade vår modevärld. Årtalen 1744 och 1779 beteckna
Christian Linnings mästareblivande och hans död, och man
torde ha ganska väl grundade skäl att betrakta 1750- och
1760-talen som rokokotidens mest oomstridda tid här hos oss och
1770-talet som den Övergångsperiod, då rokokoformerna väl leva
kvar i full kraft, men leva tillsammans med den gustavianska
stilens alster. På samma sätt kan man också tala om rokoko i
Sverige på 1740-talet, då stilen redan hade fått ett starkt
fotfäste i det intensiva arbetet på Stockholms slotts inredande, men
såvitt det är möjligt att fixera några gränser, torde man vara
berättigad att betrakta detta årtionde vad den allmänna
formkulturen beträffar som behärskat av barockstilen i dess senaste
formvarianter.

Christian Linnings signatur skulle man alltså ha anledning
vänta att få se, utom på möbler i rokoko, även å sådana både av
senbarock och tidigt gustaviansk art. Det kan därför förefalla
förvånande, att det så gott som undantagslöst är på
rokokopjäser den förekommer, och att den såvitt jag vet ej varit läst på
någon gustaviansk möbel. Detta gäller, även om man bortser
från de olika uppfattningar som varit företrädda rörande vilka
signaturer som tillhöra den ifrågavarande mästaren. Han har
ofta signerat sina möbler genom att med bläck skriva »af
Linning» stundom följt av ett årtal. Men det händer också att pjäsen
utom denna påskrift bär en stämpel med bokstäverna C L N.
Av dessa båda former för signering,- som tidigast observerats
var för sig på olika pjäser, blev den senare tydd såsom stämpel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1931/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free