- Project Runeberg -  Fataburen / 1931 /
68

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

arbeten vi ej på detta mekaniska sätt kunna särskilja från de
andras. Genom att göra attributioner blott och bart efter
typlikhet löper man alltså risken att inom en typgrupp inordna
flera i övrigt okända mästares arbeten under en mästares namn,
vilken hört till det fåtal som mer regelbundet begagnade signatur.
I fråga om den samlade stocken av arbeten med Linnings
signatur blir man emellertid i första hand frestad att konstatera, att
den bestämda inbördes likheten ger vid handen, att denne
mästare utbildat och odlat former, som blivit hans verkstads
uteslutande egendom. Ett något närmre skärskådande av
förhållandena är under sådana omständigheter motiverat och kan
för den detalj intresserade innebära en viss lockelse.

Som den Linningska verkstaden upplevat rokokoperioden i
dess fulla utsträckning, böra dess samlade arbeten inom sig rymma
prov på rokokostilen i dess olika utvecklingsstadier, alltså ett
gott material för den, som har böjelse för ett typologiskt
betraktelsesätt. Det visar sig också att redan det urval av tre stycken
signerade Linningbyråar, som finnes i Nordiska museets
samling, med fördel kan framföras som en kort men uttömmande
typserie för rokokobyråns formutveckling från barockens
gränstrakter till fullt utbildad och genomförd rokoko. Det blir en
förträfflig illustration till den formutveckling, som Upmark
med klar och konsekvent tillämpning av typologisk metod påvisat
just för denna stil. Den första byrån står barocken nära, först
och främst genom en viss massiv tyngd, vidare genom profilens
uppdelning i en konkav och en S-formig sväng, vilket är en
karakteristiskt senbarock linje, samt slutligen genom fasadens
horisontalindelning med varje låda strängt skild från den andra
genom en rak bronslist. Den andra byrån bibehåller samma
profillinje av barocktyp med en bestämt markerad skillnad mellan
den övre kortare svängen och den undre långa,
sammanfallande med gränsen mellan de två översta lådorna. Men mellan
de båda nedre lådorna är gränsen i möjligaste grad utplånad
genom en tunn fog och ett genomgående rutmönster. Och
slutligen är hela fasaden inramad av en krans av förgyllda brons-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1931/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free