- Project Runeberg -  Fataburen / 1931 /
74

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fall så starka, att en undersökning av detta förhållande vore av
intresse. Det ges en jämförelse — om den ock kan sägas vara i
viss mån haltande — inom ett annat yrke i Stockholm, nämligen
tenngjutareämbetet. Där arbetar man ju ej efter ritningar,
utan produkterna stöpas i formar, och dessa metallformar äro
de ojämförligt dyrbaraste ingredienserna i tenngjutarens
verk-stadsutrustning. I den gemensamma ekonomiens intresse ha
tenngjutarna slagit sig ihop om ett förråd av dylika formar.
Man äger t. o. m. kvar tennbrickor, på vilka respektive mästare
utkvitterat formar till lån genom att slå sin stämpel på brickan.
Man bör alltså ej förvåna sig, om man finner två fullt lika
tennkannor stämplade av två olika Stockholmsmästare. Skulle
det vara orimligt att tänka sig, att ett liknande system i efter
förhållandena lämpade former varit rådande hos möbelsnickarna.
Skråmästaren torde ej obetingat böra betraktas som en individuell
konstnärspersonlighet; snarare skulle man ha anledning att
räkna honom som i första hand en god skråbroder, som
delägare i ett kooperativt företag, stadens ämbete med gemensamma
affärsintressen och enhetlig tillverkningskontroll. Därav den
relativa enhetligheten inom produktionen från Stockholm och
den relativa svårigheten att inom Stockholmsproduktionen
urskilja mästarindividerna.

Dessa antydningar ha, hoppas jag, varit tillräckliga för att
rikta uppmärksamheten på en hantverkshistorisk fråga. Någon
biografi över snickaremästare Christian Linning har det ej
blivit, och detta har ej heller varit avsikten. Hans talrika arbeten
skulle vara värda att sammanställas i ett fylligare urval än här
gjorts. Utom de pjäser, som speciellt tjänat ovanstående
funderingar, ha här avbildats ett par andra rokokopjäser för att
exemplifiera andra möbelmodeller bland verkstadens alster. Och
slutligen anföres en bild av en byrå i en tidigare stil än rokokon,
en barockbyrå som befinner sig på Skokloster, till typen det
tidigaste hittills kända arbetet av Christian Linning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1931/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free