- Project Runeberg -  Fataburen / 1931 /
252

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

talade kabinettskåp, trenne silverpjäser från karolinsk tid, två
bägare och en ståtlig ragusked — ett vackert gustavianskt bord
samt ett bordsur och ett intressant skämtkrus från
Karl-Johans-tiden.

Vår storhetstids högadel följer kontinentala kulturformer,
när den med omsorg ansar och vårdar sina ärorika anträd.
Dessa herrars sexton och trettiotvå anor ligga i regel ettstycke
upp i medeltiden, men även om yttersta kvinnosidan
stundom förlorar sig något i den mindre allmänt kända lågadelns
samhällsskikt, blomma mest alla deras grenar med de lysande
svenska medeltids ätternas välbekanta sköldemärken. Museets
samlingar ha i år fått en värdefull illustration till denna viktiga
ståndsinstitution i ett målat anträd för ingen mindre än
fältherren greve Lennart Torstensson. Det visar hans 32 anor,
vackert ordnade på led och presenterande vapen för
Torstens-sonska ätten samt Ekeblad, Posse, Kagg och flera andra i tidens
anträd ofta synliga ätter. Storhetstiden speglas på ett ganska
omedelbart sätt i denna målning, som för övrigt också vittnar
vältaligt om periodens goda dekorativa smaknivå. Som teckning
och som färgkomposition är Lennart Torstenssons anträd
märkligt fulländat, fig. 11.

Storhetstidens rötter i gammal inhemsk tradition får man ett
gott exempel på i ett föremål tillhörande pärlstickareskråets
arbetsområde, fig. 12, ett skrin klätt med ett rikt
applikations-broderi med figurer och ornament mot mörk paljetterad botten.
Arbetet ger i första ögonkastet ett intryck, som drar
associations-kedjan direkt till Birgittas helgonskrin i Vadstena, men man
skulle icke behöva årtalet 1656 bland dessa applikationsbroderier
för att av deras karaktär utläsa den senare Vasatidens flora och
figurstil. Applikationerna äro gjorda i relief och i rika färger
med konturer av silkessnodder, allt påminnande om de täcken i
siden- och sammetsapplikation, som något årtionde tidigare
tillverkades inom familjen Oxenstierna, tydligen av en
yrkesman av pärlstickareämbetet. Skrinet är försett med hörnbeslag
och kulfötter av förgylld mässing. Bland tidens praktfulla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1931/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free