- Project Runeberg -  Fataburen / 1933 /
134

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL ERIK STENEBERG

sig det konstnärliga intresset på det psykologiska innehållet,
på människans anlete. När dess ägare skildrats som typ, som
representant för en klass eller exempel på ett livsöde, så tillhör
framställningen studiehuvudets kategori. Om däremot en
framställning tager fasta på modellens personliga
individualitet, så faller den inom den stora kategorien porträtt.
Porträttet avser icke att som studiehuvudet demonstrera ett
exempel, utan det vill representera en viss bestämd människa.

De båda förstnämnda grupperna äro i främsta rummet
tillgängliga för estetisk värdering. Däremot måste i porträttet
likheten anses utgöra den specifika kvaliteten, och denna
egenskap får tillmätas en betydelse, som ligger vid sidan av den
estetiska. I den allmänna föreställningen är porträttets verkan
inte heller identisk med dess konstnärliga verkan. Till sitt
egentliga väsen är porträttet en kulturpsykologisk kategori. Det
är människans spegelbild, i vilken observation och
självkännedom sammanfalla. Det lämnar paralleller till sin epoks andliga
liv och utgör ett av de förnämsta uttrycken för tidens kultur.
Mera än det rena konstverket bär porträttet prägel av den sfär,
ur vilken det emanerar. Dess impuls ligger hos
modellenbeställaren, vilket äger betydelse för dess utformning. Sociala
faktorer spela därvid en betydande roll; inom familjen och den
sociala miljön får man söka porträttets ideella sammanhang.
I en samling familjeporträtt har varje enstaka exemplar den
naturliga omgivning, som bäst är ägnad att ge nämnda
sammanhang deras rätta belysning.

Den deposition på Tyresö slott, med vilken greve Carl
Mör-ner nyligen haft Nordiska museet i åtanke, visar en organiskt
framvuxen samling svenska familjeporträtt. Då vårt lands
äldre måleri domineras av porträttet och man i samlingen
återfinner flera av hovets och högadelns konterfejare ända
från den äldre Vasatiden, måste depositionen anses ge
värdefulla tillfällen till studier i svensk konst- och kulturhistoria.
Väl saknas de största namnen, men från ovan antydd synpunkt
ha även de mindre konstnärerna sitt värde som bärare av en

I34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:54:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1933/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free