- Project Runeberg -  Faust och fauststudier /
293

(1915) Author: Viktor Rydberg, Johann Wolfgang von Goethe - Tema: German literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ur sorgespelets andra del

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för att vara harmoniskt, måste underordna sig
det hela, och att idealet uppenbarar sig för hov
och måtta, ej för storm och trots.

Euforion, sonen av det klassiska och romantiska,
dör tidigt. Romantikens innerlighet må eftersträva,
men skall aldrig till fullo nå antikens lugn
och klarhet, så länge tiden själv saknar dem. Den
sanna diktkonsten springer för djupt ur tidens liv
för att den sanne skalden skulle vara en lotusätare.
Klappar ej sångarens hjärta för mänsklighetens
väl och ve, hägra ej för hans syn de ideala mål,
som hans folk »i dunkel trängtan» söker, men som
dagspolitikern sällan kan eller vill se, då skall
hans namn ej länge överleva de tekretsar, som
hyllade det. Vår tid är en valplats, där dödsfientliga
världsuppfattningar, allt djupare medvetna
om försonlighetens omöjlighet, drabba samman och
kasta hela samhällslag, folk och trossamfund in
i striden. Där måste »det objektiva lugnet» vika
för »subjektivitetens» överspänning. I denna mening
är sonen av Helena och Faust vigd åt underjorden.
Han lever dock ständigt upp i väna, men
aldrig till mognad komna former, och det är just
hängivenheten åt de sedliga idealen och de kämpande
ljustankarne i tiden, som flätar strålkransen
kring Euforions lockar. När han försvunnit, tager
Forkyas-Mefistofeles upp hans livrock, mantel och
lyra och visar dem hånfullt till åskådarne som
bytet för den poesi, vilken slår klassiska mantelveck
om sin innehållstomhet.

Likasom skönhetssinnet manar till arbete för
det goda, så är detta i grunden en strävan till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:03:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/faust/0293.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free