- Project Runeberg -  Fredrika Bremer. Sjelfbiografiska anteckningar, bref och efterlemnade skrifter /
I:231

(1868) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer, Charlotte Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bref till biskop Franzén. III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

231

det gamla testamentet, leder oss nödvändigt till det
antagande, att deras tro på de gammaltestamentliga
ställenas inspiration gjort en åtskillnad emellan
bokstaf och anda. Samma företeelse möter oss då vi
se med hvilken frihet de apostoliska fäderna och den
första tidens kyrkofäder anföra nytestamentliga dicta
oaktadt deras egen tro på dessas inspiration. Också säger
Clemens, Alexandrinern, uttryckligen, att han vid sina
anföranden håller sig mera till skriftens mening, än till
orden. Häruti måste vi nu se och erkänna en vink äfven
för vårt förfarande.» - - - - - - - - -. - -

Så långt Tholuck. Men jag har behof att för egen räkning
tillägga, hvad jag äfven yttrat i min lilla skrift, att jag
har den starkaste öfvertygelse om att på alla ställen af
hög vigt i Kristi historia är bokstafven ett troget barn af
den heliga anda, och sjelfva vigten af de läror, som genom
just detta ord, denna bokstaf här blifvit uppenbarade,
vittna derför.

Jag ser väl, min goda farbror, hvilka stora svårigheter
uppstå vid frågan om en gränsskillnad emellan Guds verk
och menniskors verk; men den möter oss ju öfverallt, så på
bokstaf-vens som på andens gebiet. Genom ordet komma vi
till andan; andan åter måste föra oss att i högre mening
förklara ordet. Och här är en stor skillnad emellan att
uppfatta det andliga såsom en blott abstraktion från
lif och verklighet (det Straussi-ska andliga) eller att
uppfatta det såsom ett reelt och verkligt lif, utgånget
just ur en reel och historiskt verklig uppenbarelse. Och
kanske har jag begått ett fel uti att icke nog uti min
skrift accentuera denna väsentliga skillnad emellan den
Straussi-ska kristendomen och den, i hvilken jag sjelf
lefver och tillber Gud.

Att jag sagt kristendomen vara perfektibel, det är
ett misstag, med eller utan afsigt, af recensenten
i Freja. Nej, min goda farbror! jag tror icke på en
fullkomning af det fullkomliga annorlunda än i den mening,
som Kristus sjelf lärt oss i den undersköna bilden af
senapskornet, som växer till ett högt träd, på hvars
grenar foglarna under himmelen bygga sina nästen. Jag tror
nemligen att alla riktningar. af lifvet i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:08:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fbremer/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free