- Project Runeberg -  Chr. Er. Fahlcrantz' Samlade skrifter / Band 5. Tal och föredrag vid offentliga tillfällen /
46

(1863-1866) [MARC] Author: Erik Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bedja»? Hvilken lögn är så djup, att den ej dristat att under
sanningens namn fordra dyrkan och vunnit den? Hvilken
träldom så djup, att den ej nnder frihetens namn vunnit
och vinner härar af tiUbedjare? Kan det finnas en djupare
lögn, äa den grundsats, som i sjelfva sin utgångspunkt
tillintetgör sig sjelf? Och detta är diock principen för alla de
systemer, som förneka det Heligas ursprungsrstt» äfven öfver vår
tankeförmågas gebit, och som genom denna första emancipation
grundlägga och rättfärdiga hvarje afkastande af ett öfverjordiskt
rikes lagar. Kam en djupare träldom finnas, än den,
hvarmed kärnan af hel» vårt väsende belägger sig sjelf, jagets
sjetfkrömngs-, sjddPorgudnhigsakt, till följd hvaraf en hvar,
närmast slaf af sig sjelf, vill slå i bojor äfven Anden, som längtar
att lefva ock handla i det anade, fria, ljusa himmelriket? Och
de» grnndåsigt, hvara elementer äro detta begrepp om
sanning och dett» begrepp om frihet, hvilken af gammalt
kallades med ett ohöfligt namn hedendom, heter med ett liberalare
— upplysning. I afseende på dess käHa får den af Bibeln
och af tiden ett gemensamt namn: natur, nemhgen icke så
att någondera nyttjar benämningen om naturen r sig — denna
har af Skriften det djupa namnet skapelse — men om det, af
Ordet fördömda, men af tiden prisade, stannandet rid detta,
dyrkandet af manifestationerne form, framförallt böjelsen att
såsom det högsta, nrsparungtiga, erkänna de begär, hrilka dock
hos oss nedlades endast såsom rilkor för Andens pröfning och
stigande, såsom föremålen för dess strider oeh segrar. Naturen
är hög, men ej det högsta; kimlarne förtälja Hans ära, icke
sin, och med dem instämmer allt hvad skapadt är, ända upp
till snillets högsta gåfva. Så har ock afguderiet stigit,
gradvis upp till snillets dyrkan, ända från fetischens, fullbordande
kretsen. Naturen vill vara till uppenbarelsen, såsom Johannes
Döparen till Christus, vill säga till menniskan, såsom Engelen
till Aposteln: jag är din medtjenare, tillbed Gud; i Hans
namn allena skola sig böja aU knä etc.

%

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:17:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcesamlade/5/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free