- Project Runeberg -  Chr. Er. Fahlcrantz' Samlade skrifter / Band 6. Afhandlingar i vetenskapliga, kyrkliga och vittra ämnen /
9

(1863-1866) [MARC] Author: Erik Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

viöibilis est societa9 externa piorum et impiorum, qui Christo
nomina dederunt», — så äro dessa frågor ännu obesvarade. Vi
bekänne oss tro på En, helig, allmännelig kyrka, de
heli-gas samfund. Men det empiriska aggregat, som benämnes
kyrka, kan icke bli föremål för tro, som ju omfattar de ting,
hvilka icke ses, hvarken med kroppens eller förståndets ögon,
och som innehåller en helig visshet, större och ovanskligare än
all sinnlig förnimmelse eller all tankens eröfring. Vi säge att
kyrkan är En, men den osynliga och den synliga äro tvenne
himmelsvidt skiljda ting, och den sednare söndersliten i tusende
stridande elementer; — hvad vill således allmänneligheten, hvad
vill heligheten i denna säga?

I enlighet med den af förf. redan bekända förutsättning

— men hvars utveckling och bevisning han icke denna gång
åtagit sig: antagandet af en egentlig theologisk princip, högre
och af annan art än den blott vetenskapliga, oåtkomlig af
tankens hjeltar, emedan den har sitt hem i menniskans h jer t a,

— den klippa mot hvilken Rationalismens haf skall evigt
för-gäfves bryta sina vågor — vill han, utan försök af bevisning,
utsäga, hvad han såsom grund för sin utveckling af kyrkans
idé behöfver anföra: att religionen i menniskohjertat ger sig
tillkänna dels såsom riktning till det oändliga (eller, om man
så vill, det absolut fullkomliga), dels såsom enhet af insigt och
handlingsdrift (eller huru man eljest vill kalla det, t. ex. af
vetande och lif, af theoretiskt och praktiskt). I religionen
finnes nemligen intet isoleradt vetande, intet, som icke tillika
uppfattas och gillas af det inre sinnet och omedelbart
bestämmer handlingssättet*). Men ju mer den i dessas enhet
liggande åtrå att uppfatta och att känna det oändliga, samt att
handla i enlighet med denna uppfattning, tillväxer, d. ä. ju
klarare hos menniskan framgår sträfvandet att finna Gud och
föreningen med Honom, desto tydligare blir ock för henne den
nödvändiga existensen af en med denna rigtning analog sfer,

*) Utan detta begrepp af en kunskap, som tillika är lif (Joh. 17; 3),
är hvarje annat religiöst begrepp omöjligt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:17:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcesamlade/6/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free