- Project Runeberg -  Chr. Er. Fahlcrantz' Samlade skrifter / Band 6. Afhandlingar i vetenskapliga, kyrkliga och vittra ämnen /
82

(1863-1866) [MARC] Author: Erik Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vara lika omöjligt, som för menniskor; hvarföre för en såringa
åtgärd ett antirationelt element skulle ohjelpligt förstora den
eljest så sköna rationella serien o. s. v. och derigenom den
s. k. positiva religionen så tydligen i rationel konseqvens komma
nedom den pura naturalismen, och således åtminstone i en
vigtig måtto det s. k. högre stå under det s. k. lägre, genom
hvilken admission en grund-ovetenskaplighet i hela systemet
inkommer. Emedlertid måste från denna synpunkt det positiva,
hvilket då just skulle vara dogmatikens objekt, så väl in- som
extensive, i lika förhållande draga sig tillsammans till det infinit
lilla, som det i motsatt fall, från supranaturalistisk synpunkt,
växer till det infinit stora, till den grad, att vetenskapen bäfvar
och anar sin slutliga oförmåga att — om icke, såsom den
tror, dess krafter skola växa med uppenbarelsen — ens utföra
sitt formella värf, utan nödgas sluta sig till de blott
tillbedjande. Om den enas riktning är att tillintetgöra vetenskapen
genom objectets tillintetgörelse, så föres den andra möjligen
till samma mål genom det gudomliga objektets slutliga
sjelfaf-slöjning och framträdande såsom absolut oändligt, eller
åtminstone såsom sprängande alla den menskliga reflexionens linier,
emedan denna dock alltid är mensklig, således icke absolut,
men som till dess i sjelfva sin riktning förer närmare till den
sanna kunskapen.

Dessa äro emellertid de tvenne vetenskapliga, på theologien
använda, riktningarnas theoretiska slutresultater. Huru må till
följd deraf de praktiska eller med andra ord: huru må de
motsatta dogmatiska systemernas inflytelse på kyrkan blifva?
Att hvarderas upprinnelse sjelf af förhållandet till kyrkan
beror, d. ä., att den gudomliga princip, som i och genom kyrkan
realiter verkar, just är den hos den supranaturalistiska
dogmatikern verkande, likasom dess förberedelse i filosofi och exeges
ur kyrkan sjelf utgår, är kyrkans egen produkt, äfvensom att
all sann dogmatik måste ur kyrkan uppkomma, detta är en
klar följd af vårt begrepp om kyrkan. Inkastet, att den så
uppkommande dogmatiken ej är fri, således ej vetenskaplig,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:17:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcesamlade/6/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free