- Project Runeberg -  Om de historiska förberedelserna till operadramat /
5

(1872) [MARC] Author: Carl Johan Fahlcrantz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om de historiska förberedelserna till operadramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hade befattning med de dramatiska föreställningarna. De
frikostiga privilegier, med hvilka les confrères de la Passion
hade blifVit försedde, och hvilka nästan omöjliggjorde all
konkurrens inom Paris och dess omgifning, kringgingos af
les clercs de la Bazoche genom upptagande af det
allegoriska andliga skådespelet, hvilket visserligen ej förut varit
alldeles obekant, men nu erhöll sin egentliga utveckling[1].
Medeltiden var företrädesvis allegoriens tid. Derom vittna
hennes theologi och filosofi, hennes konst och hennes poesi.
Inom poesien behöfva vi blott anföra sådana verk som
le Roman de la Rose och la Divina Commedia. Inom
det gryende dramat, hvars jäsningsprocess nu som bäst
pågick, blef moraliteten den egentliga representanten för
den allegoriserande riktningen. Detta nya element, som
härigenom alltmer slog rot inom det andliga skådespelet,
bidrog ej litet till utvecklandet af en viss operamässig
prakt, som förut väsentligen hade saknats. Detta gäller
isynnerhet om Italien, der redan mysterierna och ännu mer
moraliteterna uppsattes med en nästan otrolig prakt och
ståt[2], som i väsentlig mån drog bort uppmärksamheten
från det ena nödvändiga i dramat och sålunda till god del
bidrog att förhindra uppkomsten af ett verkligt drama i
Italien. Under det att de religiösa skådespelen vunno
alltmer i utbredning, försummades ej, utan snarare utbildades,
ett element, som i någon mon bidragit att jemna de äldre
skådespelens kantigheter och derigenom göra dem
njutbarare. Detta element var musiken.

I enlighet med hvad Schack[3] upplyser, omvexlade
i det franska mysteriet det reciterande föredraget med
musikaliskt, delsvis äfven med sjungna chörer. I det
italienska andliga dramat plägar, då chören ej afsjunges, utan


[1] Jfr Schack, Dram. Literatur in Spanien. Einl., sid. 56 ff.
[2] Jfr Burckhardt, Die Cultur der Renaissance in Italien, sid.
250. Jfr ss. 325 ff.
[3] L. c. sid. 53.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:18:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fcjopera/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free