Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. DARWINISM OCH SOCIALISM - 6. Individen och arten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I en annan punkt framträder ock det ursprungliga
för-1 hållandet mellan socialism och darwinism, nämligen
i uppfattningen af individens förhållande till arten.
Det adertonde århundradet ändade med ett uteslutande
förhärligande af individen, af människan såsom en för
sig bestående enhet, och detta tänkesätt, isynnerhet
såsom det framträdde hos Rousseau, var den naturliga,
fast öfverdrifna reaktionen mot feodaltidens adels- och
prästvälde. Individualismen hade en politisk
konstruktion till direkt följd, hvarom jag längre fram skall tala,
och i hvilken ännu i dag den borgerliga regimen så till
vida sammanstämmer med den anarkistiska
individualismen, i det båda riktningarna hålla före, att de sociala
tillstånden låta ändra sig genom en lagparagrafs
trollslag eller några bombers kreverande.
Den moderna biologien har fullständigt förändrat
begreppet om individen och har å ena sidan påvisat,
att den såväl biologisk som samhällelig endast är en
sammanfattning af enklare elementarindivider, samt å
andra sidan, att en på^ sig sjelf beroende individ
existerar ingenstädes, att individen blott har tillvaro, för så
vidt den utgör en del af en gemensamhet. Allt lefvande
är en association, en förening. Till och med cellen, som
existerar såsom fullständig organism — detta den
biologiska individualitetens ej längre reducerbara uttryck
Enrico Ferri.
4
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>