- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
29

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Det moderna dramat och De nyare folkens skådespelarkonst - I. Den italienska teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Men snart kommo de världsliga skådespelen och
omvexlade med eller aflöste de andliga. De första
världsliga skådespelen uppfördes af de så kallade: »Cleres
de la Bazoche
» (Notarie- eller
Advokatskrifvarnes gille
) och styckena kallades Moraliteter, därför
att icke menniskor, utan personifikationer af laster och
dygder förekommo såsom de i stycket uppträdande
figurerna.

La Bazoche miste sitt privilegium 1545, men
återfick det sedermera, och en ny förening under namnet
»Les enfants sans souci» (De sorglösa barnen) bildades.
De valde sig en narrfurste, »Prince des Sots», och deras
stycken kallades »Soties» (narrspel). E11 af Frankrikes
bekanta skalder, Clement Marot, var medlem af denna
förening, hvilken upphäfdes 1612.

På detta sätt visa sig de första spåren af det
nyuppvaknade skådespelet, hvars vidare utveckling vi nu
skola söka följa hos de olika folken. Vi göra därvid
början med italienarne, hvilka voro närmast till att taga
arf af det förflutna.

*


I. Den italienska teatern.



Det var ju helt naturligt att italienarne skulle bygga
sina teaterstycken på det antika dramats grund, och
det dröjde därför länge nog innan man kan spåra
begynnelsen till en själfständig dramatisk literatur hos
Italiens folk. Orsaken till detta förhållande torde man
väl också få söka i de många oroligheter och uti den
politiska söndring, som hindrade nationens andliga
koncentrering. I början af 16:de seklet finner man likväl
denna begynnelse till en italiensk dramatik, och är
tragödien Sophonisbe af Triscino ett af de första alstren
af detta återuppvaknande.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free