- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
118

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Molé kom tårarne att flöda, Monvel kom hjärtat att
sammanpressas.

»Jag har aldrig förr,» sade Fleury om Monvel,
»så väl känt sanningen af det gamla ordspråket, »att
de stora smärtorna äro stumma!»

Talma säger om honom: »I alla sina roller visade
denne store skådespelare prof på en oupphörlig kamp
, emellan den mest genialiska konst emot en i hög grad
rebellisk natur — och den besegrade naturen måste
lyda honom. Monvel har bland alla den franska
scenens aktörer varit den, som gått längst i konsten att
på ett glänsande sätt säga sina roller.»

Att detta erkändes af hans publik, visar följande
anekdot:

När han spelade Abbé de UEpée, hade han i andra
akten en lång berättelse att göra, och han började den
med följande ord: »Jag kommer kanske att något länge
upptaga er tid», då han af bröts af en röst från
parterren som utropade: »Så mycket bättre!» hvarvid hela
salongen brast ut i en skallande applåd.

1781 fick Monvel polisens befallning att lemna
Paris; man har egentligen aldrig fått veta hvarför. Han
begaf sig då till Sverige, där han blef Gustaf III:s
aktör och chef för den franska skådespelartrupp som
konungen den tiden underhöll i Stockholm. Man har
mycket klandrat Gustaf III för att han införskref
detta franska teatersällskap, men detta klander är
obe-fogadt, ty vi hade då ingen inhemsk skådespelarkonst,
och vi fingo en sådan genom Monvel. I hans utmärkta
skola bildades och utvecklades nämligen Lars
Hjortsberg, Charlotta Neuman, Maria Kristina Franck,
gift Ruckman m. fl., och de välgörande verkningarna
af denna förträffliga undervisning fortlefde inom vår
teater i nära ett halft århundrade. Ja, man kan utan
öfverdrift säga, att det var Monvel vi hafva att tacka
för att vi ännu i dag kunna spela en fransk komedi
bättre än de flesta af våra grannar — huru få än
traditionerna äro från de tider, då han verkade ibland oss.

Monvel återvände till Paris 1786 och återinträdde
vid Théatre Frangais 1791. Under revolutionen var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free