- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
133

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

måste vara en ofrivillig yttring af det franska
åskåd-ningssättet, hvilket, isynnerhet i fråga om förhållandet
mellan könen, tyckes vara ett helt annat än vårt.

Den bedragne äkta mannen är fortfarande en
stående figur i det franska lustspelet och näst honom är
»svärmodern» den figur, öfver hvilken de franska
för-fattarne uttömma all sin ironi och alla sina bitande
sarkasmer.

Egendomligt nog fasthålla de franska författarne,
trots all sin realism för öfrigt, åtskilliga föråldrade
tekniska hjälpmedel, hvilka för dem underlätta intrigens
förande och anbringandet af de mångfaldiga
förvecklingar, hvilka hos dem åstadkomma den komiska effekten.
Så är till exempel fallet med monologen, som af
Henrik Ibsen blifvit bannlyst från det nyare skådespelet,
men som hos fransmännen ännu i dag florerar i all sin
onaturlighet och all sin bredd. Och i följd af den,
detta skådespelarens trädande utom ramen och direkta
hänvändande till sin publik, hvilken han på detta
lättvindiga sätt underrättar om förutsättningarna för det
stycke i hvilket han uppträder. En förklaring på detta
förhållande torde dock kunna sökas i den från den
gamla komedin fortplantade traditionen, som, huru än
smaken för dagen må vexla, med en öfver allt beröm
stående pietet upprätthålles på Frankrikes förnämsta
skådeplats, där Moliére ännu är lika hemmastadd i dag
som i går och där han skall vara det i morgon och
allt framgent, verkande således ännu ur sin mer än
tvåhundraåriga graf som en uppfostrare för sitt folk och
för den konst, han själf idkade i lifvet.

Bland Frankrikes nuvarande lustspelsförfattare torde
ViCTORiEN SARDOU vara den mest framstående, —
liksom inom den allvarligare sedekomedins område Emile
Augier, Octave Feuillet och Alexandre Dumas
DEN YNGRE. De beherska nu den europeiska
repertoaren såsom Eugéne Scribe på sin tid, om också icke
fullt så enväldigt som han.

Bland nyare franska skåäespélarnamn finnas många,
som lysa med lika stor glans som under de förflutna
tiderna. Ögnar man igenom Théåtre Frangais’ societär-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free