- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
155

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

studenter, unga borgare och skolynglingar, och ända
till trettioåriga krigets utbrott florerade dessa blandade
skådespel i alla Tysklands större städer. Äfven hos
landtbefolkningen vaknade under denna tid lusten för
dramatiska framställningar, och i synnerhet framträdde
den särdeles liflig i Tyrolen och Oberbayern, där den
ännu i dag fortlefver och där särskildt passionsspelen
i Ober-Ammergau bibehållit sig med den största religiösa
omsorg och trohet och med rätta tillvunnit sig nutidens
lifliga uppmärksamhet.

Men genom de från Nederländerna till Tyskland
invandrande jesuiterna kom en rik ström af nya idéer
in uti det tyska folkdramat; det var spaniorernas
dramatiska poesi, som genom dem gjorde sitt intåg i den
torftiga tyska dramatikens än borgerligt råa, än
pedantiskt lärda alster. Men naturligt var, att detta rika
innehåll, då det icke kunde upptagas och utvecklas af
närbesläktade andar, utan helt plötsligt och våldsamt
intvingades i den gamla formen, helt och hållet skulle
spränga denna och framkalla en afart af dramatisk
framställning, som i sin brist på begränsning, sin nyckfulla
sammanhopning af sinä emellan motsatta element och
sin totala formlöshet, så småningom urartade och måste
urarta till fullständig förvildning.

På detta sätt uppstodo inom kort de så kallade
Haupt- und Staatsactionen, hvilka i nära ett och ett halft
sekel huserade på den tyska skådebanan, omvexlande
med den så kallade Stegreif-komödie, hvilken bildade ett
slags motstycke till italienarnes »Commedia del arte», om
hvilken vi förut talat, och i hvilken skådespelarne på
folkfarsens grund improviserade dialogen efter ett på
förhand uppstäldt program, innehållande konturerna till
den handling som skulle framställas.

Om »Hufvud- och statsaktionernas» natur får
man den bästa och mest uttömmande kännedom, då
man läser Holbergs Ulysses von Itaca, hvilken som
bekant utgör en lustig travestering af denna
skåde-spelsarts orimliga svulst och öfverdrifter. Den infördes
till Tyskland redan i slutet af sextonde seklet genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free